Vier stapeltjes munten met op het eerste stapeltje een huisje en een pijl die naar beneden gaat

Huren afgetopt voor bijzondere doelgroepen

25 september 2024
Nieuws

Zonder extra maatregelen lukt het niet om dit jaar 280 mensen uit bijzondere doelgroepen te huisvesten. Dat zijn urgenten, mensen uit maatschappelijke instellingen en statushouders. Het verwachte tekort, eind dit jaar, komt neer op 80 sociale huurwoningen. Door de huren van een aantal daarvan af te toppen, willen burgemeester en wethouders de situatie verbeteren. Aftoppen betekent dat de gemeente corporaties compenseert waardoor deze grote(re) gezinnen ook in duurdere sociale woningen kunnen wonen.

Burgemeester en wethouders stellen maximaal 500.000 euro beschikbaar aan de corporaties Ymere, Eigen Haard, Woonzorg Nederland en DUWO waarmee de huren van circa 20 sociale huurwoningen kunnen worden afgetopt. Wethouder Marjolein Steffens-van de Water (Woonbeleid): “We leggen daarbij de nadruk op de huisvesting van grote gezinnen omdat voor hen moeilijker woningen zijn te vinden.”

Spreiding

De wethouder ziet nog meer voordelen in het huisvesten van bijzondere doelgroepen in duurdere sociale huurwoningen. “Zo zorgen we voor spreiding van deze kwetsbare groepen en dat is bevorderlijk voor het draagvlak in dorpen en wijken in Haarlemmermeer. Dat is beter dan mensen met een spreekwoordelijk rugzakje allemaal bij elkaar te laten wonen.”

Achterstand

Volgens wethouder Steffens zou zonder deze maatregel de achterstand van de gemeente in de taakstelling voor het huisvesten van bijzondere doelgroepen onnodig oplopen. Die taakstelling, benadrukt ze, is niet vrijblijvend. “We moeten de opgaven halen. Als we niet leveren. neemt in het uiterste geval de provincie Noord-Holland de regie van de gemeente over en krijgen we maatregelen opgelegd. Maar we doen dit niet alleen omdat het moet maar ook omdat we ons willen inzetten voor deze mensen. Dat is ook een morele verplichting.”

Door de huren van een aantal woningen af te toppen, kunnen grote(re) gezinnen ook in duurdere sociale woningen wonen. Foto: Shutterstock.

Onvoldoende passend aanbod

Aan sociale huurwoningen is ook in Haarlemmermeer sowieso een groot tekort. Niet alleen voor bijzondere doelgroepen. Er komen er ook maar weinig vrij. En als dat wél gebeurt, zijn de woningen te klein voor de doelgroepen; de huurprijs is te hoog of de toegankelijkheid laat te wensen over. Vooral voor grote gezinnen is onvoldoende passend aanbod.

Geen garantie

Burgemeester en wethouders maken in hun nota duidelijk dat er ook met de aftoppingsmaatregel geen garantie is dat er wél voldoende woningen beschikbaar komen voor de bijzondere doelgroepen. Wel heeft Ymere, de corporatie in Haarlemmermeer met het grootste woningbezit, een vergelijkbare constructie toegepast in Almere.