Noortje en Bregje voor het TeamNL-huis in Parijs

Huldiging Noortje en Bregje de Brouwer gaat door

14 augustus 2024
Nieuws, Sport

Noteer de datum en de tijd: dinsdag 20 augustus, vanaf 16.00 uur. En kóm dan vooral ook naar Sportcomplex Koning Willem-Alexander (SKWA) om de Haarlemmermeerse Olympische medaillewinnaars Noortje en Bregje de Brouwer te huldigen.

De tweelingzussen hebben in Parijs sportgeschiedenis geschreven want het is dankzij hen dat Nederland voor het eerst een medaille heeft gewonnen in het synchroonzwemmen op de Olympische Spelen. Brons om precies te zijn.

Ook de Haarlemmermeerse windsurfer Luuc van Opzeeland veroverde een bronzen plak. Hij deed dat in de iQFoil-klasse. Hij is er dinsdag helaas niet bij want hij verblijft dan in het buitenland.

Medailleklassement

Er wordt nog gekeken naar de mogelijkheden om andere Haarlemmermeerse deelnemers op het podium in Hoofddorp te krijgen. Want ook al hebben zij geen medailles behaald, er is volop reden om ook trots op hen te zijn. Ook zij hebben deel uitgemaakt van het beste Nederlandse Olympische Team ooit dat met in totaal 34 medailles de zesde plek van het medailleklassement bereikte.

Over het programma volgt later meer informatie. De gemeente werkt al enige tijd aan de huldiging maar een probleem was dat niet duidelijk was of en wanneer Noortje en Bregje de Brouwer lokaal gehuldigd kunnen worden. Maar het verlossende appje is nu binnen: ze komen.

Sprekers, dans en muziek

Vast staat dat sportwethouder Mariëtte Sedee één der sprekers is en er is ook dans en muziek en er worden beelden getoond van de glorieuze Olympische momenten, waaronder die van Noortje en Bregje de Brouwer.

Noortje en Bregje de Brouwer met hun bronzen medaille in Den Haag.

De twee vrouwen werden van tevoren beschouwd als Olympische troeven van het Nederlandse team. Ze waren immers op het wereldkampioenschap in Qatar al goed voor zilver en veroverden twee gouden medailles bij de Europese kampioenschappen in Belgrado.
De zussen maakten de verwachtingen waar in het Aquatics Centre in Parijs door brons te pakken.