Flexwoningen in aanbouw

Huisvesting statushouders ligt op schema

23 februari 2023
Wonen

Haarlemmermeer ligt op schema met het huisvesten van statushouders. Dat melden burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad. De opdracht blijft een uitdaging want de cijfers lopen op en de schaarste op de woningmarkt is een gegeven.

In 2022 had de gemeente een taakstelling van in totaal 222 statushouders. Op zestien statushouders na is dat gehaald. Zij krijgen in het eerste kwartaal van dit jaar een woning. De gezinnen zijn terecht gekomen in eengezinswoningen van de corporaties Ymere en Eigen Haard. Alleenstaanden zijn gehuisvest in alternatieve woonvormen zoals de enige tijd geleden door minister Hugo de Jonge geopende flexwoningen van Ymere nabij station Nieuw-Vennep.

Thuis in Haarlemmermeer

De 206 statushouders die in 2022 een thuis vonden in Haarlemmermeer zijn verdeeld over 45 reguliere en 41 flexwoningen van corporaties en nog eens 24 flexwoningen van anderen waaronder gemeentelijk vastgoed aan de Etta Palmstraat in Hoofddorp.

De gemeente moet in de eerste helft van 2023 191 statushouders aan woonruimte helpen. Dat is twee keer zo veel als de opgave voor de eerste helft van vorig jaar. Voor de tweede helft van 2023 is een schatting gemaakt. In totaal, zo is de verwachting, moet Haarlemmermeer in 2023 398 statushouders huisvesten. Dat is inclusief de kleine achterstand die in 2022 is ontstaan.

Eigen vastgoed

Voor de huisvesting van deze 398 mensen zijn 195 woonruimtes nodig. Een deel komt onder meer bij de corporaties vandaan en een ander deel van gemeentelijk vastgoed zoals aan de Etta Palmstraat en Lutulistraat in Hoofddorp, Sarabande in Nieuw-Vennep en Crown Plaza nabij station Hoofddorp. Het gaat hierbij om studio’s, kamers en onzelfstandige woonruimtes.

De verwachting is dat de woonruimte waarover de gemeente kan beschikken dit jaar voldoende is om de taakstelling te halen. Eind maart worden de cijfers geactualiseerd.

De flexwoningen aan de Oosterdreef in aanbouw.