Basisschool De LinQ in Nieuw-Vennep

‘Houd basisschool De LinQ in kerstvakantie in de gaten’

21 december 2022
Nieuws

Bij de omwonenden van basisschool De LinQ in Linquenda in Nieuw-Vennep valt dezer dagen een bijzondere brief op de deurmat. De tekst is opgesteld door leerlingen, de ondertekenaars zijn schoolleider Karin Koets en gebiedsmanager Vincent Verheij.

En het verzoek is om tijdens de kerstvakantie tot 9 januari een oogje in het zeil te houden en bij onraad direct contact op te nemen met de straatcoaches of de politie.

Vandalisme

Het verhaal achter deze brief speelt al een tijdje. De LinQ is al geruime tijd het doelwit van vandalisme. Karin Koets heeft al een stuk of twintig keer meldingen gedaan bij de politie. Op het trieste lijstje staan onder meer kapotte ruiten en in de brand gestoken containers. Bijna dagelijks moet zij afval opruimen. Peuken, sigarettenverpakkingen en etenswaren; het schoolterrein wordt gebruikt als een soort vuilstort. Soms ook als crossterrein voor al dan niet gemotoriseerde tweewielers.

Verbolgen

De schoolkinderen, vertelt ze, zijn verbolgen over dit gedrag. Het verhaal doet de ronde dat er zelfs een keer een ruit is ingegooid tijdens de les. Karin Koets kent dat verhaal ook. Het is verteld door een leerling. Ze kan het bevestigen noch ontkennen. Het maakt haar in elk geval duidelijk, zegt ze, dat kinderen al deze narigheid kennelijk zo kunnen beleven. En dat is al erg genoeg.

Kat en muis spel

Toch valt er bij de schoolleider geen spoor van mismoedigheid te ontdekken. Ze is enthousiast over de samenwerking met de politie, de straatcoaches en de gemeente. “Er is volop aandacht voor. Ik snap goed dat er niet alsmaar een straatcoach en een politieagent hier kunnen rondlopen. Dat moet je niet eens willen, denk ik. Het is een kat-en-muis-spel. Ze komen rotzooi trappen op de onbewaakte momenten en als de politie na een melding verschijnt, zijn zij alweer verdwenen. Ze zijn heel uitgekookt.”

Basisschool De LinQ in Nieuw-Vennep. Foto: Jur Engelchor

Oud-leerlingen

De school staat in een groene omgeving waar veel kinderen en tieners zich ophouden. Ook hangjongeren, op de daarvoor bestemde en overkapte jongerenhangplek. Wat Karin Koets betreft, blijft dat ook zo. Een mooiere plek voor een school, is nauwelijks denkbaar, zegt ze. Alleen wil ze wel graag dat er een einde komt aan het wangedrag van bepaalde jongeren. Is dan helemaal niet bekend wie verantwoordelijk zijn voor het vandalisme? Karin Koets: “Op school gaat het verhaal dat er zelfs twee oud-leerlingen bij zitten. Dat is best ingewikkeld om dat tot je dóór te laten dringen. Stel je voor dat hier over een paar jaar de ruiten worden ingegooid door de kinderen met wie ik nú vaak spreek over dit vandalisme en hoe slecht dat is…”

Verbindingen

Karin Koets en haar schoolteam proberen met de kinderen het beste van de omstandigheden te maken. Zo zijn er lessen besteed aan vandalisme, hebben de leerlingen al leerzame ervaringen opgedaan met (landelijke) media-aandacht en heeft ook de brief aan de omwonenden educatieve meerwaarde. Eén van de kernwaarden van De LinQ – de school heet niet voor niets zo – is immers het maken van verbindingen. “En dat gebeurt letterlijk met die brief.”

Bezorgdheid

Zo ziet gebiedsmanager Vincent Verheij dat ook. De aanleiding is verdrietig, de actie echter is positief, vindt hij. “Elkaars hulp vragen, elkaar aanspreken op bepaald gedrag, dat valt allemaal onder het hoofdstuk sociale cohesie. Daarop moet je in Linquenda een beroep kunnen doen. Laten we als wijk kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Vandalisme is geen exclusief onderwerp voor de school. Dat ik als gebiedsmanager medeondertekenaar ben, geeft aan hoe veel gewicht de gemeente aan het verzoek toekent.”

Er zijn best redenen voor bezorgdheid over de komende kerstvakantie, zegt hij. Als je ziet wat er allemaal al is gebeurd en je bedenkt dat er straks weer vuurwerk wordt afgestoken… Wij hebben er alles aan gedaan om vandalisme te bestrijden en te voorkomen. Nu vragen we ook de wijk om hulp.”