De familie van Henk van Dijk was aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen. Foto: Bibi Vastenhout

Henk van Dijk wint postuum fotowedstrijd ‘Haarlemmermeer door jouw ogen’

09 oktober 2023
Cultuur, VisitHaarlemmermeer

Op donderdag 5 oktober opende wethouder Marja Ruigrok de fotoexpositie bij het Kunstfort bij Vijfhuizen. In de expositie zijn 22 inzendingen te zien van de fotowedstrijd ‘Haarlemmermeer door jouw ogen!’. Tijdens de opening maakte wethouder Ruigrok bekend dat de winnende foto was gemaakt door Henk van Dijk uit Lisse. Daarbij moest ze helaas aan de aanwezigen meedelen dat Henk een aantal dagen voor de prijsuitreiking is overleden. Zijn familie was aanwezig om de prijs in ontvangst te nemen.

De wedstrijd en tentoonstelling worden georganiseerd door VisitHaarlemmermeer als onderdeel van de campagne Ontdek Cultureel Haarlemmermeer. De opdracht van de fotowedstrijd was om een foto in te sturen die laat zien wat Haarlemmermeer voor de maker herkenbaar en uniek maakt. In augustus werden 64 foto's ingestuurd door enthousiaste inwoners en bezoekers van de gemeente. De 22 mooiste en beste inzendingen zijn drie weken lang te zien in de expositie bij Kunstfort Vijfhuizen.

Lastige keuze

Volgens cultuurwethouder Marja Ruigrok waren zij en de andere juryleden zeer onder indruk van het grote aantal sterke inzendingen: “Het was super lastig voor de jury om tot een winnaar te komen. Er blijken zoveel talentvolle fotografen actief te zijn in en rondom Haarlemmermeer. We hebben gekozen voor de foto van Henk omdat die een breed beeld geeft van onze gemeente. De polderlinten, die zo typerend zijn voor de identiteit van Haarlemmermeer, zijn hierin duidelijk herkenbaar. De bloeiende zonnebloemen in de foto maken het plaatje helemaal compleet.”

De winnende foto van Henk van Dijk uit Lisse. Foto Bibi Vastenhout

Winnaar

De opening trok veel deelnemers aan de fotowedstrijd die hun eigen foto op groot doek wilden bewonderen en horen welke foto gewonnen had. Namens Henk van Dijk waren zijn vrouw en twee dochters aanwezig. De laatste twee namen uit handen van wethouder Ruigrok de prijs van hun vader in ontvangst: een cheque van 250 euro te besteden bij een fotowinkel en een ingelijst exemplaar van de door hem gemaakte foto.

De tentoonstelling met daarin de winnende foto van Henk van Dijk en 21 andere inzendingen is de komende drie weken te bezoeken op het terrein van het Kunstfort bij Vijfhuizen.

Meer informatie: Kunstfort bij Vijfhuizenexterne-link-icoon