Een verlichte sneeuwman in een tuin

Haarlemmermeer opent kleinschalige woonvoorziening voor kinderen

20 december 2023
Nieuws, Wonen

Anderhalf jaar geleden klopte de Jeugdbescherming bij de gemeente Haarlemmermeer aan met een zorgelijk verhaal over een jonge inwoner met ernstige hechtingsproblemen en traumatische ervaringen. Thuis wonen was geen optie en diverse pleeggezinnen konden geen passende plek meer bieden.

Na een intensieve observatie en onderzoeksperiode bleek dat er specifieke aandacht nodig was in een kleinschalige setting met professionele opvoeders in onze regio. Die plek bleek onvindbaar en daarom is deze plek gecreëerd. Een plek waar deze inwoner zich thuis kan voelen en zo lang mag blijven als nodig is.

Het was een enorme uitdaging om alles vanuit het niets op te bouwen, maar het harde werk heeft haar vruchten afgeworpen. Op 26 september 2023 gingen de deuren open van de nieuwe kleinschalige woonvoorziening in de gemeente Haarlemmermeer. De hartverwarmende handreikingen van de straat en buurt om het kind welkom te heten geven aan dat het gevoel bij een kleinschalige setting heel goed kan en past in Haarlemmermeer.

Charlotte van der Meij, wethouder zorg en welzijn is trots op de efficiënte samenwerking van alle betrokken partijen: “Het kind maakt het goed, gaat weer naar school en er is zelfs ruimte voor twee andere kinderen met vergelijkbare behoeftes. Een veilig eigen thuis vol rust en stabiliteit blijft het fundament om je leven terug op de rails te krijgen. Het is een inspirerend verhaal van vastberadenheid, samenwerking en een onvermoeibare inzet voor het welzijn van een kind. Hoe complex ook. Want niemand in Haarlemmermeer mag tussen wal en schip vallen. Iedereen doet er toe en iedereen moet de zorg kunnen krijgen waar behoefte aan is.’’

Rust en stabiliteit blijven het fundament om je prille leventje terug op de rails te krijgen. Foto: Lumen foto.