Een vliegtuig stijgt op op Schiphol

Haarlemmermeer: Krimp Schiphol is geen doel op zich, economie blijft ook belangrijk

18 december 2023
Nieuws

De krimp van Schiphol moet geen doel op zich zijn en het economisch belang van de nationale luchthaven moet niet onderschat worden. Dat is de reactie van luchthavenwethouder Jurgen Nobel van Haarlemmermeer op de mededeling van de gemeente Amsterdam dat de hoofdstad voortaan voor krimp is van de luchthaven.

“De wethouder van Amsterdam stapt wel erg makkelijk over het economisch belang van Schiphol heen. Als de netwerkfunctie verdwijnt, krijgt de economie, en dus ook die van Haarlemmermeer en Amsterdam, echt wel een grote klap. Dat op de koop toenemen is niet verstandig”, aldus de wethouder.

Schoner, stiller en zuiniger

“Als gemeente Haarlemmermeer pleiten wij al langer voor schonere, stillere en zuiniger vliegtuigen”, vervolgt Nobel, “Dan kan je de economisch belangrijke netwerkfunctie van Schiphol behouden én je zorgt voor minder overlast voor bewoners, natuur en milieu.”

Krimp Schiphol is geen doel op zich, economie blijft ook belangrijk. Foto: Kees van der Veer