En moeder met twee kinderen bij een open koelkast

Gratis energiezuinige koelkast voor 250 huishoudens met laag inkomen

07 oktober 2024
Nieuws

Na de succesvolle regeling van 2023 waar inwoners met een laag inkomen zich aan konden melden voor een gratis energiezuinige koelkast, herhaalt de gemeente deze regeling graag. Dit jaar kan de gemeente weer 250 huishoudens blij maken met een nieuwe vrijstaande koelkast die tot 80 euro per jaar kan besparen.

De regeling is voor huishoudens met een laag inkomen die nu een vrijstaande koelkast hebben van 10 jaar of ouder. Het gaat hier om een inkomen dat lager is dan 130 procent van het wettelijk sociaal minimum. Hiervoor wordt gekeken naar het inkomen over 2023. Ook inwoners die in 2023 of 2024 energietoeslag ontvingen, kunnen de regeling aanvragen.

Energiezuinige koelkast aanvragen

Inwoners met een laag inkomen kunnen zich van 7 oktober tot en met 18 november aanmelden voor een nieuwe energiezuinige koelkast. Het gaat om losstaande koel-vriescombinaties en tafelmodelkoelkasten. Inbouwkoelkasten doen niet mee. Meer informatie over de voorwaarden van de regeling en hoe inwoners zich aan kunnen melden staat op de website van de gemeenteexterne-link-icoon. Dit jaar verloot de gemeente de koelkasten onder alle aanmeldingen om alle aanmelders een gelijke kans te geven.

Wethouder Charlotte van der Meij: "Deze regeling is weer een geweldige stap vooruit om energiearmoede tegen te gaan. Het inwisselen van energie slurpende koelkasten voor energiezuinige modellen helpt niet alleen om de energiekosten te verlagen, maar draagt ook bij aan een duurzamere toekomst voor ons allemaal. Ik ben blij dat we onze inwoners op deze manier opnieuw kunnen ondersteunen en tegelijk samen een positieve impact op het milieu kunnen maken."

Nieuwe aanpak

Vorig jaar werden de koelkasten toegewezen op volgorde van aanmelding. De gemeente kreeg meer aanvragen dan verwacht en de koelkasten waren dus snel op. De overgebleven aanmeldingen zijn op een wachtlijst geplaatst. Gelukkig heeft de gemeente ook alle inwoners op de wachtlijst een nieuwe energiezuinige koelkast kunnen geven.

Gratis energiezuinige koelkast voor 250 huishoudens met laat inkomen.

Hulp bij de aanvraag

Als inwoners hulp nodig hebben met het invullen van het online formulier dan kunnen zij contact opnemen met het informatiepunt digitale overheid van de Bibliotheek. Zij kunnen van maandag tot en met zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur bellen naar telefoonnummer 023 5669500. Of contact opnemen met Humanitas via telefoonnummer 06 11173691.

Gratis energiecoach

Naast de regelingen kunnen inwoners met een laag inkomen ook terecht bij Energiebank Haarlemmermeer. Energiecoaches geven in een persoonlijk gesprek handige tips om te besparen. De energiecoach helpt ook om energiebesparende middelen te plaatsen. Hulp aanvragen kan via de website van Energiebank Haarlemmermeerexterne-link-icoon of door te bellen naar telefoonnummer 023 2040187.