Anita Hoogeveen (programmamanager Asiel bij de gemeente), wethouder Charif El Idrissi en  Lucine Howanisyan (woonbegeleider bij de gemeente).

Geslaagde Open AZC-dag bij opvanglocatie aan Planeetbaan

27 september 2023
Nieuws

Op 23 september vond de jaarlijkse Open AZC-dag plaats bij de opvanglocatie aan de Planeetbaan. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) opende haar deuren voor omwonenden en andere geïnteresseerden. De open dag werd georganiseerd op Nationale Burendag, waarop buren samenkomen om elkaar beter te leren kennen. De Open AZC-dag is een initiatief van het COA en vindt jaarlijks plaats in september.

Met als doel de interactie en het begrip tussen de lokale gemeenschap en de bewoners van het AZC te bevorderen, biedt de open dag een uitgelezen kans om vragen te stellen en verhalen te delen. De bewoners van het AZC stonden klaar om bezoekers rond te leiden door het gebouw en een kijkje te geven in het dagelijkse leven op de locatie. Voor de omwonenden was het een mooie kans om een beter begrip te krijgen van de leefomstandigheden, uitdagingen en ervaringen van asielzoekers. Daarnaast werden er diverse activiteiten georganiseerd om op een informele manier kennis te maken met de bewoners.

Wethouder Charif El Idrissi: “Als gemeente blijven ons inzetten voor een inclusieve gemeenschap waarin iedereen zich welkom voelt. Deze dag draagt bij aan het vergroten van begrip en het versterken van de banden tussen buurtbewoners en asielzoekers. Het is inspirerend om te zien hoe vragen werden gesteld, verhalen werden gedeeld en hoe de interactie verliep tussen de bezoekers en bewoners.“

Wie de Open AZC-dag gemist heeft, maar toch meer wilt weten over de opvanglocatie aan de Planeetbaan en het werk van het COA is informatie beschikbaar op de website van het COA.: https://www.coa.nl/nl/locatie/hoofddorp-planeetbaanexterne-link-icoon

Anita Hoogeveen (programmamanager Asiel bij de gemeente), wethouder Charif El Idrissi en Lucine Howanisyan (woonbegeleider bij de gemeente)