Inwoners krijgen informatie over de energietransitie

Gemeente helpt inwoners met subsidie voor idee energietransitie

14 juni 2023
Duurzaamheid, Nieuwe energie

Er wordt hard gewerkt aan de energietransitie in de gemeente Haarlemmermeer. Soms gebeurt dit op initiatief van de gemeente of bedrijven, soms vanuit inwoners zelf. Misschien hebben inwoners wel een goed idee voor hun buurt om van het aardgas af te gaan, of een ander idee om aan de energietransitie te werken. Hiervoor kunnen mensen nu subsidie aanvragen.

Dit heeft de gemeenteraad besloten met een vernieuwde subsidieregelingexterne-link-icoon waarmee groepen inwoners worden ondersteund bij het uitwerken van hun idee dat bijdraagt aan de energietransitie.

Warm Rijsenhout

Een voorbeeld waarbij inwoners aan de slag zijn gegaan met hun ideeën is ‘Warm Rijsenhout’. In het najaar van 2021 konden inwoners van Rijsenhout zelf ideeën voor duurzame energie delen via het online platform ‘Warm Rijsenhout’. Ongeveer 20 inwoners uit Rijsenhout dachten enthousiast mee over de overstap op schone energie. De inwoners achter de twee winnende ideeën gingen daarna met hulp van de gemeente aan de slag om hun idee verder uit te werken.

Vervolgstappen

De gemeente Haarlemmermeer hoopt met de nieuwe subsidieregeling meer inwoners te stimuleren en te faciliteren om zelf aan de slag te gaan. Als het idee eenmaal is uitgewerkt tot een concreet initiatief is er ook nog een mogelijkheid tot verdere ondersteuning of beoordeling van de gemeente.

Aan de slag

Inwoners die een goed idee voor de energietransitie hebben en graag aan de slag willen in hun buurt of wijk, kunnen meer informatie vinden en hulp krijgen op de website van Nieuwe Energie.externe-link-icoon