Hans de Bats en Hans Eijkemans van Voedselbank Haarlemmermeer

‘Er is armoede, ook in Haarlemmermeer’

22 november 2022
Meer voor Elkaar, Nieuws

De opening van de nieuwe loods van de Voedselbank Haarlemmermeer werd door corona bijna drie jaar uitgesteld. De loods is inmiddels officieel geopend maar was al volop in bedrijf. En nu zelfs meer dan ooit tevoren. Het aantal klanten van de Voedselbank groeit. Lukt het de Voedselbank om aan de vraag te voldoen? Voorzitter van de Voedselbank Haarlemmermeer, Hans de Bats en bedrijfsleider Hans Eijkemans vertellen.

Voedselbank Haarlemmermeer

De Voedselbank Haarlemmermeer is een stichting die volledig zelfstandig opereert. 70 procent van de producten die zij uitdelen, komt uit Haarlemmermeer, de rest uit de regio. Er komen zo’n 800 kratten voedsel per week binnen die worden verwerkt en uitgestuurd. Vorig jaar werd er voor een waarde van anderhalf miljoen euro voedsel uitgedeeld in Haarlemmermeer. De waarde per voedselpakket komt hiermee uit op ongeveer 75 euro. En, niet onbelangrijk, de Voedselbank voldoet aan alle regels van de Voedsel en Waren Autoriteit voor ontvangst, opslag en uitdelen van voedsel.

Hans de Bats (links) en Hans Eijkemans in de nieuwe loods van de Voedselbank Haarlemmermeer. Foto: Jur Engelchor

Slechts 20 procent

Hans de Bats: “Onderzoek wijst uit dat maar een vijfde deel van de mensen die gebruik kunnen maken van de Voedselbank, dit ook doet. De reden? Schaamte en onbekendheid. De overheid heeft regelingen om gebruik van de Voedselbank te voorkomen, maar die zijn vaak niet bekend.”

Vanwege de inflatie is de inkomenseis om in aanmerking te komen voor hulp van de Voedselbank aangepast. Hans Eijkemans: “Dit is een landelijk besluit van de Algemene Ledenvergadering van de Voedselbanken. We kijken naar de kosten van levensonderhoud, naar het bedrag dat een huishouden overhoudt om te besteden aan voedsel. Dus niet naar het inkomen, maar andersom.”

Een paar cijfers

Hans de Bats:  “In de eerste acht maanden van het jaar, kregen we gemiddeld vier huishoudens per week als nieuwe klant. De afgelopen maand is dat aantal verhoogd naar tien. Tot nu toe hebben we iedereen kunnen helpen. De stijging is wel groot. In 2018 deden 220 huishoudens een beroep op de Voedselbank, nu zijn dat er 390. Dat zijn zo’n 1250 mensen, als je uitgaat van een huishouden van drie personen. Waaronder ongeveer 480 kinderen onder de 18 jaar en 238 boven de 18.”

Zorgen

“We maken ons wel zorgen. De crisis komt voor ons van twee kanten. Een toestroom van nieuwe klanten en minder aanbod aan producten uit de supermarkten. Nu moeten wij het vooral hebben van de pallets met goederen, dus van de distributiecentra. We hebben een goede samenwerking met Haarlemmermeerse ondernemers. Zij leveren producten die anders vernietigd moeten worden. Die krijgen zo een betere bestemming. Onze vrijwilligers halen deze op bij de ondernemers,” vertelt Hans Eijkemans.

Intake

Klanten die menen in aanmerking te komen voor ondersteuning door de Voedselbank, moeten een aanvraag indienen bij de gemeente Haarlemmermeer. Hans de Bats: “Wij krijgen dan een advies waarin de gemeente laat weten of het leefgeld dat overblijft voor voedsel, onder de norm is. De aanvragers krijgen wel gelijk een pakket. Niemand doet zomaar een aanvraag. Een derde deel van de klanten maakt langer dan drie jaar gebruik van onze diensten, een derde tussen een en drie jaar en een derde deel een jaar of korter.”

Acties

Hans Eijkemans vertelt: “Een keer in de twee weken doen we een winkelinzamelingsactie. De komende periode zelfs een keer per week. Nu komen ook de kerstacties, van de kerken, scholen en verenigingen. In deze tijd realiseren mensen zich dat ze het beter hebben dan een ander. Ieder huishouden krijgt twee keer 190 euro vanwege de hoge gasprijzen. Veel mensen die het niet nodig hebben geven het weg, bijvoorbeeld aan de Voedselbank. Tot 31 december moeten we onze voorraad opvoeren zodat we tot maart doorkunnen. Na 31 december lijkt het altijd een beetje op te houden. Dat moeten we opvangen.”

Nieuwe loods

Voorzitter Hans de Bats vindt het belangrijk dat mensen begrip krijgen voor het systeem van de Voedselbank. “Nu wordt er nog vaak gedacht dat we in een boerenschuur zitten. Maar we zitten in een hele mooie nieuwe loods, met zonnepanelen op het dak, vloerverwarming, en co2 besparing. Het is gewoon een bedrijf. We hebben acht uitdeelpunten. We proberen zo laagdrempelig mogelijk te blijven door een menselijke aanpak. Als je moeite hebt met de aanvraag dan hebben we een team van mensen die je daarbij helpt. Dan bel je 06 13797452. Op dit moment kunnen we ook nog wel vrijwilligers gebruiken.”

Koude winter

Hans de Bats: “We bereiden ons voor op een koude winter, in de zin van ‘je eet of je verwarmt je huis’. De groep mensen die het moeilijk heeft groeit. Waar ik mijn petje voor afneem: mensen die over hun schaamte heenstappen en de stap maken naar de Voedselbank voor hun kinderen. Je ziet hier dat je niet de enige bent. Armoede bestaat, ook in Haarlemmermeer.”