Speedmobiel in Floriande

Drugslab in de buurt? Herken de signalen

Vandaag
Nieuws, Veiligheid

Een chemische, anijsachtige geur, onbekende auto’s op een locatie waar niemand iets te zoeken heeft, veel geluid, een huis dat lang onbewoond is, onbekende mensen of veel camerabeveiliging. Dat zijn allemaal tekenen dat er sprake kan zijn van drugsproductie. Bij de speedmobiel op de weekmarkt in Floriande op 20 september konden inwoners een kijkje nemen in een nagebootst drugslab/hennepkwekerij. Ze kregen informatie over de signalen ervan en ze konden zien hoe de drugs wordt gemaakt. Omdat een drugsproductie locatie veel gevaren met zich meebrengt, is het belangrijk dat inwoners de signalen herkennen. En natuurlijk dat zij het melden als ze iets verdachts zien!

Drugsproductie is  een bedreiging voor de gezondheid, het milieu én de veiligheid in een buurt. Dit komt vooral door de chemische stoffen die nodig zijn voor het maken van drugs. Deze stoffen vervuilen de lucht bij de productielocatie, geven een risico op explosies, gevolgd door brand en komen door het dumpen van het drugsafval in het milieu terecht. Daarbij komt ook nog het gevaar van afrekeningen in het criminele circuit. Vooral omwonenden van een drugslab lopen hierdoor gevaar. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de signalen herkennen en melden als ze iets verdachts zien, horen of ruiken.

Signalen

Er zijn verschillende signalen die wijzen op de aanwezigheid van een drugslab in de buurt. Dominique Dinkla, van NH-drugs alert: “Afgeplakte ramen, een chemische lucht, het op- en aanrijden van busjes op afwijkende tijden, camera toezicht. Het zijn vaak kleine signalen die kunnen duiden op een drugproductie locatie.’’
Dominique legt uit waarom het belangrijk is dat mensen verdachte situaties direct melden. “Een melding kan net het laatste stukje informatie zijn wat nodig is om ergens te gaan kijken en grote gevolgen zoals brand en explosies te voorkomen. Daarnaast kan synthetische drugsproductie zich soms snel verplaatsen, direct melden helpt om er tijdig bij te zijn. Verder ken jij jouw buurt het beste en ziet wanneer er iets afwijkt, jij bent de oren en de ogen van de buurt. De politie komt niet overal en kan niet alles zien. Meldingen helpen om jouw buurt veilig en schoon te houden.”

De politie vindt het heel belangrijk dat mensen de signalen herkennen. Wensley Garden, wijkagent in Floriande: “Als wijkagent ben ik scherp op wietplantages en druglabs in Floriande. Illegale praktijken brengen risico's met zich mee voor de leefbaarheid en veiligheid van de wijkbewoners. Daarom vraag ik iedereen om alert te zijn! Naast de gevaren die Dominque al noemt, zijn er ook gezondheidsrisico’s als er gevaarlijke chemicaliën vrijkomen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Deze stoffen kunnen in de lucht en in het water terechtkomen. En waar drugs is, is vaak ook sprake van andere criminaliteit. Dit zorgt voor onveilige situaties en doet geen goed voor het leefklimaat. Als wijkagent kan ik niet overal tegelijk zijn.  De ogen en oren van de bewoners in Floriande en natuurlijk in de rest van Haarlemmermeer, zijn daarom ontzettend belangrijk! Hoe meer meldingen, hoe eerder en beter wij als politie kunnen optreden en de risico's kunnen beperken.”

Meld verdachte zaken!

Heb je iets gezien of misschien geroken en denk je dat het een drugslab zou kunnen zijn? Meld het dan bij de politie en bel direct 112! Anoniem melden kan ook via M. (Meld Misdaad Anoniem), via telefoonnummer 0800 7000. Dit is géén platform van de politie. De melding blijft anoniem.

Speedmobiel op weekmarkt Hoofddorp-Centrum

Voor de inwoners die de speedmobiel gemist hebben, komt er een herkansing. Op 18 oktober komt de speedmobiel naar de weekmarkt in Hoofddorp Centrum 8.30 tot 16.30 uur. Iedereen is welkom voor informatie en om te leren de signalen van een drugslab te herkennen. Volgend jaar komt de speedmobiel ook nog naar verschillende markten in Haarlemmermeer. Op de website van NH drugs alertexterne-link-icoon is nu al de nodige informatie over drugslabs te lezen.

Bij de speedmobiel leer je de signalen van een drugslab herkennen. Foto: NH-drugs alert.

Samen tegen ondermijning

De speedmobiel is een actie die onderdeel uitmaakt van de aanpak van ondermijning in Haarlemmermeer.Ondermijning is de verwevenheid van de onderwereld met de bovenwereld. Criminelen maken voor illegale activiteiten (de onderwereld) gebruik van legale bedrijven en diensten in de bovenwereld. Denk hierbij aan een leeg pand waar een drugslab wordt gebouwd. Het is belangrijk om ondermijning aan te pakken. Dit gaat namelijk vaak samen met geweld, zoals explosies en schietpartijen in woonwijken. Ook zorgen criminelen voor oneerlijke concurrentie. Eerlijke ondernemers die wél hard werken zijn vaak de dupe. En jongeren kunnen geronseld worden om te dealen. Onderdeel van de aanpak van ondermijning zijn controles bij bedrijven en panden. Met voorlichting probeert de gemeente inwoners en ondernemers weerbaar te maken tegen de invloed van criminelen. De speedmobiel bezoekt alle weekmarkten in Haarlemmermeer. Daarnaast werkt de gemeente samen met Meld Misdaad Anoniem. Meldingen die hier worden gedaan zijn écht anoniem en heel waardevol in de aanpak van ondermijning.