Deze meiden nemen gemeentelijk Instagram-account over
Even voorstellen: Norah van Unen, Frederique Misset, Liselotte Kerckhoffs en Mette Wijdveld. Allen VWO 6-leerlingen van Haarlemmermeer Lyceum Dalton, allen 18 jaar, op Mette na want die is 17. Deze vier meiden gaan een poging wagen om de communicatie van de gemeente met jongeren - en andersom – te verbeteren.
Om dat voor elkaar te krijgen nemen ze met enige regelmaat het gemeentelijke Instagram-account over. Het experiment lijkt wel een beetje op hacken. Maar dan met toestemming van wethouder Marjolein Steffens-van de Water.
Omgekeerde wereld
De actie van de vier komt voort uit een opdracht voor het vak Maatschappijleer, in samenwerking met Menes, dé jongerenorganisatie voor participatie in Haarlemmermeer.
In het gesprek met de wethouder over dit initiatief is het een beetje de omgekeerde wereld. Want Marjolein Steffens vertelt de vier niet aan welke regels, voorwaarden en protocollen ze zich allemaal moeten houden maar vraagt juist de betrokken ambtenaren deze keer wat meer afstand te houden. Al blijven zij natuurlijk wel meekijken. De wethouder: “We gaan jullie zo veel mogelijk vrijheid geven, Niet wij maar jullie bepalen zelf de thema’s. Of ons dat nu goed uitkomt of niet. Jullie met mooie praatjes vrijheid geven maar tegelijk zelf een vinger in de pap willen hebben, daar ben ik niet zo van.”
Tiktok
Dat klinkt de vier als muziek in de oren. Maar even daarvoor hebben ze wel een teleurstelling moeten verwerken want hun plan om TikTok in te zetten, gaat niet door. De laatste tijd verschijnen aan de lopende band berichten over deze app van het Chinese bedrijf Bytedance. Daarin vallen termen als 'spionage gevoelig' en op tal van plekken in overheidsland, in binnen- en buitenland, wordt TikTok verboden en moet de app verdwijnen van de werktelefoons van ambtenaren. Privacy en integriteit zijn bij TikTok niet écht in goede handen, zo wordt alom ingezien.
Bij de gemeente is uitgerekend op de dag van de ontmoeting van de wethouder met Norah, Frederique, Liselotte en Mette een verbod op TikTok van kracht geworden. TikTok had al een twijfelachtige reputatie. Dat is ook de reden dat de gemeentelijke TikTok-account zo dood is als een pier. “Duidelijk is dat TikTok minder vrolijke bedoelingen heeft dan we dachten”, zegt de wethouder.
Wethouder Steffens-van de Water samen met Norah, Frederique, Liselotte en Mette. Foto: gemeente Haarlemmermeer
Verslavend
Norah, Frederique, Liselotte en Mette zeggen dat ze begrijpen dat TikTok moet afvallen als communicatiekanaal. Maar ze balen er wel van want juist dáár bevindt zich hun doelgroep: tieners. Tegelijkertijd hebben ze ook weet van de dubieuze kantjes ervan. Ze noemen TikTok 'verslavend'en ze zijn zich ook bewust van de listige algoritmes waardoor ze een gemakkelijke prooi worden van marketingtrucs. Waarbij de kanttekening hoort dat apps van Amerikaanse makelij evenmin vrij van al deze smetten zijn.
Het grote verschil is dat Verenigde Staten wél een democratie vormen, onze bondgenoot zijn en er meer vertrouwen is in de intenties van de Amerikanen.
Geen TikTok dus voor de meisjes. Daarom wijken ze uit naar Instagram. Niet de eerste keus maar wel bruikbaar, denken de vier. Bovendien gaat het niet alleen om welk platform je gebruikt maar ook om 'jeugdige content', zoals ze in hun brief aan de wethouder aangeven. De vier denken dat ze daar beter in zijn dan de gemeente. In de kamer van de wethouder spreekt niemand dat tegen.
Hun gedachten gaan uit naar onder meer de jongerengemeenteraad en onderwerpen die in Haarlemmermeer spelen. Het aantal keren dat hun content wordt weergegeven, het aantal likes en het aantal nieuwe volgers zijn aanwijzingen voor de interesse van de doelgroep.
Van elkaar leren
“We gaan van elkaar leren. Wij van hen, zij van ons”, zeggen Daniël Hoekzema en Rosanne Kieftenburg van het gemeentelijke cluster Communicatie & Externe Betrekkingen. “We zijn doorgewinterde gebruikers van social media, we lopen voorop. We zijn bezig met een onderzoek naar goede manieren om de verbinding met jongeren te maken maar de ontwikkelingen rondom TikTok maken het er voor ons ook niet gemakkelijk op. De vier meisjes komen voor ons precies op het goede moment.”
De twee gemeentelijke communicatoren zijn blij met het experiment. Jongeren tussen de 13 en 17 jaar staan te boek als een lastig te bereiken doelgroep. “Maar de gemeente wil wel graag met hen communiceren”, zeggen de twee. Over politiek bijvoorbeeld want tieners zijn toekomstige kiesgerechtigden. En over cybercriminaliteit, steekwapens, drugs en vrije tijd bijvoorbeeld.”
Wie weet, kunnen Norah, Frederique, Liselotte en Mette helpen bij het maken van contact met jongeren. Want dáár gaat het om.