Een impressie van de Dag van de Kinderraad

Dag van de Kinderraad 2024

13 november 2023
Nieuws

Terug van weggeweest: de Dag van de Kinderraad. In april 2024 komen voor de vijfde keer kinderen van verschillende schoolklassen samen in de raadzaal in het gemeentekantoor. Samen met andere leerlingen bedenken ze plannen voor zaken die beter kunnen in de gemeente. Voor het winnende plan is 5000 euro beschikbaar, zodat het plan voor alle kinderen in de gemeente Haarlemmermeer wordt uitgevoerd.

Nieuwe kinderburgemeester

Tijdens de Dag van der Kinderraad, die plaatsvindt op woensdagochtend 17 april 2024, wordt ook de nieuwe kinderburgemeester van Haarlemmermeer gekozen. De jury bestaat uit raadsleden van de gemeente. De kinderburgemeester is het aanspreekpunt voor álle kinderen in de gemeente. Hij of zij is het gezicht van de kinderen van Haarlemmermeer, want je bent als kinderburgemeester samen met burgemeester Marianne Schuurmans aanwezig bij de ceremonies op Koningsdag, de Dodenherdenking, Bevrijdingsdag, de intocht van Sinterklaas en nog veel meer!

Voorstellen, debatten en stemmen

Er wordt wel wat van de kinderen verwacht op deze Dag van de Kinderraad. Namelijk, voorstellen bedenken over wat er volgens hen beter kan in de gemeente. Zo hebben de leerlingen van de Margrietschool in Halfweg tijdens de vierde editie met het kinderraadbudget twee voorstellen gedaan: één om te zorgen voor meer vlinderhuisjes en één om zwerfafval in de gemeente tegen te gaan. Nadat de leerlingen over de voorstellen hebben gedebatteerd, wordt er over de voorstellen gestemd, net zoals tijdens een échte raadsvergadering. Na stemming van de Kinderraad tijdens de vierde editie bleek het tegengaan van zwerfafval het beste idee en werd met geld van de gemeente een succesvolle opruimactie opgezet!

Enthousiaste raadsleden

De leden van de echte gemeenteraad van Haarlemmermeer zijn enthousiast over de Dag van de Kinderraad. Mark Achterbergh-Copier, raadslid van de VVD: “Het is heel fijn dat de Dag van de Kinderraad weer door kan gaan. Ik vind het altijd zo leuk om te zien dat zulke jonge kinderen al heel politiek bewust hun mening kunnen geven. Kinderen hebben natuurlijk ook een stem en deze dag is een mooie gelegenheid voor de kinderen om die stem te laten horen. En voor ons om ernaar te luisteren.”
Sophie van de Meeberg van D66 sluit zich daarbij aan: “Kinderen weten vaak heel goed wat er belangrijk is in hun directe omgeving. Het is aan de gemeenteraad om het voor kinderen zo makkelijk mogelijk te maken om mee te praten over hoe die omgeving wordt ingericht en wat er beter kan. Als kinderen al vroeg leren dat hun mening ertoe doet, wordt de stap naar betrokkenheid bij democratie makkelijker.”

Terug van weggeweest: de Dag van de Kinderraad. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Aanmelden voor de Dag van de Kinderraad

Alle leerlingen van groep 7 van scholen binnen de gemeente zijn van harte welkom om deel te nemen aan een interactief programma over de (lokale) democratie in samenwerking met de burgemeester Marianne Schuurmans en een aantal raadsleden. Ter voorbereiding op de Dag van de Kinderraad wordt op school een les verzorgd. Het aantal plekken is beperkt, dus scholen moeten er snel bijzijn. Voor meer informatie en aanmelden voor de Dag voor de Kinderraad kunnen basisscholen tot en met vrijdag 15 december 2023 mailen naar griffie@haarlemmermeer.nl.