De Hódmezövásárhely-fontein in Hoofddorp

Commissie aan de slag met nieuwe naam voor fontein

27 augustus 2024
Nieuws

De straatnamencommissie buigt zich eind september over het verzoek van het college van burgemeester en wethouders om met een voorstel te komen voor een nieuwe naam voor de fontein op het Beursplein in Hoofddorp. Het is de bedoeling om inwoners bij de naamgeving te betrekken.

Voorbarig

Wanneer en hoe dat gebeurt, is op dit moment niet te zeggen. Dat is aan de straatnamencommissie. Op verschillende plekken doen inwoners al suggesties of klagen erover dat de gemeente geen informatie verschaft. Die klacht is echter voorbarig. Evenals de suggesties voor een nieuwe naam.

Schriftelijke vragen

Dat er een nieuwe naam moet komen voor de fontein is al enige tijd bekend. Het college maakte dit medio juli bekend in de beantwoording van schriftelijke vragen van Forza!. Deze gemeenteraadsfractie wijst erop dat de stedenband met Hódmezövasarhely al geruime tijd geleden is beëindigd en daarmee ook deze naam van de fontein niet relevent meer is.

Stedenband beëindigd

De letterlijke reactie van het college hierop was: “Nu er al geruime tijd geen stedenband meer is met Hódmezövasarhely en de naam daardoor

niet meer voldoende herkenbaar is, gaan wij na het zomerreces aan de straatnamencommissie vragen om een voorstel te doen voor een nieuwe naam. Inwoners worden hierbij betrokken.”

Storingen

Forza! heeft in dezelfde serie schriftelijke vragen geïnformeerd of de fontein eigenlijk wel gehandhaafd moet blijven. De fractie heeft het idee dat het onderhoud (te) veel geld kost en dat de fontein dikwijls defect is.

Het college is echter niet van plan de fontein te verwijderen. “Wij zijn van mening dat deze fontein beeldbepalend is en dat het aantal storingen niet zodanig is dat deze fontein moet worden verwijderd.”

De Hódmezövásárhely-fontein in Hoofddorp krijgt een andere naam. Foto: Kees van der Veer.