Column | Weer naar school

20 augustus 2024
Column burgemeester

Nog heel even, dan beginnen de scholen weer. In onze regio dan, want in het zuiden zijn de scholen deze week weer van start gegaan. In de regio Noord, waar Haarlemmermeer bij hoort, beginnen de scholen weer op 2 september.

Ik herinner me nog goed het gevoel dat je als kind had als je na een lange zomervakantie weer naar school ging. De geur van de nieuwe schriftjes. Het beginnen in een nieuw leerboek, een nieuwe plek uitzoeken in het klaslokaal. Met een nieuwe meester of juf voor de klas en misschien ook wel een of meer nieuwe klasgenootjes. En na de lagere school (zo heette dat nog in de jaren zestig, begin jaren zeventig) ging je naar de middelbare. Een groot avontuur, met nieuwe klasgenoten, veel verschillende schoolvakken en voor ieder vak een ander lokaal en een andere docent.

Als ik mijn ogen dicht doe en ik ruik aan een nieuw schrift, dan voel ik weer die sfeer, de lucht en de geluiden die bij het nieuwe schooljaar horen. Ik heb daar goede herinneringen aan. Tegelijkertijd is zo’n nieuw schooljaar niet voor iedereen leuk. Er zijn ook kinderen die het spannend vinden, voor wie een school niet leuk, maar stressvol is. Omdat ze geplaagd worden. Omdat ze de stof niet begrijpen. Of om wát voor reden dan ook.

Ik gun het álle kinderen in onze gemeente dat zij later kunnen terugkijken op een fijne schooltijd. Een tijd waarin zij zich konden ontplooien en waarin zij veel geleerd hebben. Ik wens iedereen in het onderwijs -de juffen en meesters, de ouders, de kinderen- een heel fijn schooljaar. En ik vraag aan iedereen: let op elkaar, sluit niemand uit én: praat met elkaar.