Column | Berichten over uw Buurt

14 mei 2024
Column burgemeester

Er wordt wat verbouwd in Nederland. Er zijn veel redenen om te gaan verbouwen: om meer ruimte te krijgen door een aanbouw bijvoorbeeld. Of we maken een kelder onder ons huis, of we plaatsen dakkappellen of zelfs een hele verdieping erop.

Een andere reden om te gaan verbouwen is om een huis te verduurzamen door bijvoorbeeld te isoleren en warmtepompen te plaatsen. En soms wil men de functie van een huis veranderen: van bedrijfspand naar woonhuis of andersom, of men wil een Bed and Breakfast beginnen. Daar is in veel gevallen een vergunning voor nodig.

Ook als gemeente zelf hebben we plannen waarvoor bijvoorbeeld een wijziging van het omgevingsplan (voormalig bestemmingsplan) nodig is. En wat denkt u van evenementen: zeker voor de grote evenementen is een vergunning nodig.

Of het nu om een verbouwing gaat, bomen kappen in de straat of een evenement: het heeft altijd invloed op de straat, buurt of kern waar we wonen. En daarom moeten inwoners daar een mening over kunnen geven.

De aanvragen zijn nu al te vinden op de website www.overheid.nlexterne-link-icoon. Er zijn ook veel apps die je op je telefoon kunt zetten en waar je kunt zien welke vergunningaanvragen er zijn. Vanaf deze week (16 mei) komt daar de e-mailservice ‘Berichten over uw Buurt’ bij. Inwoners van Nederland van 25 jaar en ouder, van wie het e-mailadres bekend is bij ‘MijnOverheid’ krijgen een wekelijkse mail met daarin de vergunningaanvragen. Zo bent u precies op de hoogte van wat er in uw buurt gaat gebeuren.

Is uw mailadres nog niet bekend bij ‘MijnOverheid’? Dan kunt u zich aanmelden bij www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurtexterne-link-icoon. En wilt u deze mail niet? Dan kunt u zich hier ook weer afmelden.