bedrijfspand aan de Willem Brocadesdreef in Hoofddorp

Burgemeester Schuurmans sluit pand Willem Brocadesdreef in Hoofddorp

30 augustus 2024
College van B en W, Nieuws, Persberichten

Burgemeester Schuurmans heeft op vrijdag 30 augustus een bedrijfspand aan de Willem Brocadesdreef in Hoofddorp voor drie maanden gesloten. In het pand werden bij een controle eind juni een drugslab en een handelshoeveelheid softdrugs aangetroffen. De politie nam onder andere 63 kilo henneppoeder, 22 kilo henneptoppen en 14 kilo cannabis-extracten in beslag.

Burgemeester Schuurmans sluit pand Willem Brocadesdreef in Hoofddorp

Opiumwet

Burgemeesters kunnen op basis van de Opiumwet een pand voor bepaalde tijd sluiten: als er drugs worden verkocht, worden afgeleverd of verstrekt of daarvoor aanwezig zijn. Doel van het sluiten van een drugspand is het herstellen van de openbare orde en veiligheid.

In het geval van het pand aan de Willem Brocadesdreef was sprake van een drugslab en een handelshoeveelheid drugs, reden dus om het pand te sluiten. Het pand mag gedurende de sluiting niet worden betreden door de gebruiker(s) of anderen. Op het pand is aangegeven dat het gaat om de sluiting van een drugspand en dat het pand verzegeld is.

Ondermijning

‘Hier in Haarlemmermeer moet iedereen veilig kunnen wonen, ondernemen en werken en recreëren. Drugshandel, drugsoverlast en drugsproductie zorgen in heel veel opzichten voor onveiligheid,’ aldus burgemeester Schuurmans. ‘Ondermijnende drugscriminaliteit kan en wil ik niet tolereren. Daarom heb ik dit pand voor drie maanden gesloten.’

Integrale controles

De gemeente Haarlemmermeer voert maandelijks controles uit, onder andere op bedrijventerreinen, in samenwerking met onder andere de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, de Douane, Liander en de politie. Er wordt daarbij gekeken naar drugs en smokkelwaar, maar ook of er sprake is van economische of milieudelicten (bijvoorbeeld illegaal aftappen van stroom of lozen van chemische stoffen op het riool) of illegale situaties met betrekking tot medewerkers van bedrijven.

Melden van vermoedens

Haarlemmermeer is een uitgestrekte gemeente, met een groot buitengebied. Dat is voor criminelen aantrekkelijk. Het is daarom belangrijk dat inwoners en ondernemers verdachte situaties, of vermoedens van drugscriminaliteit melden. Dat kan bij de politie (tel. 0900-8844) of via Meld Misdaad Anoniem (0800-7000).