Brug Halfweg

Brug Halfweg gaat op de schop

12 september 2023
Nieuws

De brug Halfweg krijgt een grote onderhoudsbeurt. Van november 2023 tot maart 2024 wordt er volop aan de brug gewerkt. De brug verbindt de Oranje Nassaustraat in Halfweg met de Dennenlaan in Zwanenburg. Het is de belangrijkste schakel die Halfweg en Zwanenburg met elkaar verbindt. Op 21 september is er een informatiebijeenkomst voor bewoners en ondernemers van Zwanenburg-Halfweg.

De meeste bruggen over de Ringvaart zijn tientallen jaren oud en moeten worden vernieuwd, zoals eerder de Lisserbrug en nu dus de brug Halfweg. Door vanaf het water te werken kan het verkeer tijdens de werkzaamheden toch meestal van de brug gebruik blijven maken. Daardoor wordt het ongemak beperkt.

De werkzaamheden op een rij

Dit gaat de aannemer allemaal aan de brug Halfweg doen:

• vervanging van het bedienings- en het besturingssysteem
  • onderhoudswerk aan de betonnen en stalen onderdelen
  • aanleggen van tijdelijke ligplaatsen voor boten tot de brug open gaat
  • uitvoeren van extra werkzaamheden.

Jaren zestig

Richard Kos is bij de gemeente verantwoordelijk voor de gemeentelijke bruggen, waaronder de brug Halfweg. Hij beheert in totaal twaalf bruggen over de Ringvaart, waarvan de meeste uit de jaren zestig stammen. “De landhoofden, dat zijn de steunpunten van de brug aan de oever, zijn solide ontworpen. Maar het beton is de afgelopen tientallen jaren door weer en wind aangetast. Dat gaat de aannemer herstellen. De ‘val’, dat is het bewegende deel van een brug, wordt na 40 jaar compleet vervangen. Het deel van de brug waar het brugdek op rust, de ‘oplegging’, wordt ook vernieuwd.”

Vervangen worden ook de besturing en de bediening  van de brug, die gaan maximaal 25 jaar mee. Dat komt voornamelijk vanwege de veroudering van de elektrische bedrading en de camerasystemen. Richard Kos benadrukt het belang van moderne systemen voor veiligheid. Verder maken de houten wachtplaatsen voor boten in de Ringvaart plaats voor stalen exemplaren. Inspecties bepalen verdere acties die bij de brug nodig zijn. Denk hierbij aan de tegels, het asfalt en het metselwerk. Het doel is dat brug Halfweg er de komende 25 jaar weer helemaal tegen kan.

De brug Halfweg krijgt een grote onderhoudsbeurt. Foto: Lumen Photo

Bewoners-extraatje in januari

Aannemer Spie heeft voor de bewoners van Zwanenburg-Halfweg nog een extraatje in petto. Eind januari vervangt de aannemer het bestaande brugdek door een tijdelijk brugdek. Speciaal voor deze spectaculaire hijsklus komt er een tijdelijk en overdekte publieksruimte in de Beatrixstraat in Halfweg. Daar kunnen belangstellenden dit spektakelstuk met een drankje en een hapje meemaken. De aannemer laat eind dit jaar weten waar belangstellende bewoners zich kunnen aanmelden.

Meer bruggen

Richard Kos is al bezig met de voorbereidingen van zijn volgende grote klus: het onderhoud aan de brug bij Oude Wetering. Die komt eind volgend jaar aan de beurt. In Haarlemmermeer komen er ook nieuwe bruggen bij, zoals in Tudorpark. En op plekken in Badhoevedorp waar de A9 is verdwenen. Naast beweegbare en vaste bruggen is Richard Kos onder andere verantwoordelijk voor alle gemeentelijke viaducten, tunnels en steigers.

Informatiebijeenkomst brug Halfweg

Op 21 september is er van 19.00 tot 21.00 uur een informatiebijeenkomst in het Dorpshuis Zwanenburg, Dennenlaan 133 in Zwanenburg. Zowel aannemer Spie als de gemeente Haarlemmermeer leggen uit wat de plannen zijn, hoe de planning eruit ziet en welke hinder de bewoners kunnen verwachten. Bewoners kunnen ook vragen stellen. Iedereen die meer wil weten is van harte welkom, aanmelden is niet nodig.

De gemeente zet alle informatie over de werkzaamheden in november ook op http://www.haarlemmermeer.nl/verkeerexterne-link-icoon onder ‘brug Halfweg’.