Twee vuisten tegen elkaar, van een witte man en een zwarte man

‘Bouwen aan Hero Town Haarlemmermeer’

05 januari 2023
Nieuws

Haarlemmermeer heeft de primeur. Dat is voor een groot deel te danken aan Manon Peperkoorn. Zij is projectcoördinator van de Hero Town Roadshow én inwoner van Haarlemmermeer. Zij wil van haar woonplaats graag de eerste Hero Town maken. Dat is een stad, zegt ze, waar polarisatie een kopje kleiner is gemaakt en mensen, hoe verschillend ook, mét elkaar praten en wat minder óver elkaar.

Het is de bedoeling om met de Hero Town Roadshow door het hele land te trekken. Na Haarlemmermeer is Alkmaar aan de beurt.

Mensenbieb en levende boeken

Komende zaterdag wordt er groots uitgepakt in de Centrale Bibliotheek in Hoofddorp, in het Cultuurgebouw, in aanwezigheid van wethouder Marjolein Steffens-van de Water, met een zogenoemde ‘mensenbieb’. Het concept hiervan komt neer op het organiseren van gesprekken tussen de bezoekers van de bibliotheek en ‘de levende boeken’, Aan die levende boeken heeft Manon Peperkoorn veel werk gehad. Ze heeft stad en land afgebeld en gemaild om Haarlemmermeerders met een bijzondere achtergrond en/of mening over te halen zich te laten ‘uitlenen’.

Een voorbeeld van zo’n levend boek is iemand met ervaring met een angststoornis, blind zijn, dementie, eetstoornis/annorexia, dominee zijn, GGZ, Indische wortels, islam, homoseksualiteit, transgender zijn, vluchteling-achtergrond of leven in een rolstoel.

Zonder vouwen

Bezoekers kunnen in de mensenbieb met tien levende boeken in gesprek, in rondes van twintig minuten. Een aantal levende boeken vertegenwoordigt méér thema’s. “Je kunt natuurlijk visueel beperkt én homoseksueel zijn”, zegt Manon Peperkoorn. “Het is wel de bedoeling dat je het boek netjes en zonder vouwen terugbrengt”, antwoordt ze op de vraag naar het risico van ontsporingen. “We houden een oogje in het zeil en een levend boek roept ons erbij als hij of zij dat nodig vindt.”

Helden

Al die levende boeken zijn helden, vindt ze. Maar ook degenen die het gesprek met hen aangaan en hun vooroordelen laten varen, kunnen uitgroeien tot helden. Voor een écht gesprek is moed nodig, stelt ze. “Een gesprek waarin je op zoek gaat naar wat ons verbindt. Een gesprek waarin je je eigen valkuilen herkent en erkent. Door alleen maar te proberen elkaar te overtuigen, ontstaat geen connectie”, zegt Manon Peperkoorn.”

Bubbel

Na de ontmoetingen in de bibliotheek volgt de komende weken nog een aantal Hero Town Roadshows. Onder meer in de kantine van de voetbalvereniging UNO en tijdens een religieus ontbijt bij Maatvast. Ook daar worden bezoekers uitgenodigd om als het ware hun bubbel te verlaten en de verbinding te zoeken met iemand uit een andere bubbel.

Ook kunnen via een app en online trainingen worden gevolgd die de deelnemers helpen bij ‘het goede gesprek’. “Je kom daarbij vele te weten over de werking van je brein. Je intuïtie is vaak zeer bepalend voor je opstelling. Maar die intuïtie bestaat voor een groot deel uit vooroordelen, uit dingen die je dénkt te zien. Reflecteren op jezelf schiet er dan bij in. En dat is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van het gesprek. Dan kun je blijven steken in je eigen drang om de ander te overtuigen.”

Valkuilen en vooroordelen

De Haarlemmermeerse Manon Peperkoorn weet zeker dat ook in haar veelkernige gemeente polarisatie voorkomt. En dus is het zaak om te bouwen aan Hero Town Haarlemmermeer. “Zeker, er zijn veel kleinere dorpen in de gemeente waar de mensen zich terecht laten voorstaan op hun onderlinge verbondenheid. Maar ook zij hebben hun valkuilen, vooroordelen en blinde vlekken.”

Kijk voor meer informatie op www.herotown.nlexterne-link-icoon.