Betonrot geen acuut probleem voor brug Halfweg

Betonrot geen acuut probleem voor brug Halfweg

19 april 2024
Nieuws

Betonrot uit de brug Halfweg halen, is een project apart dat beter later kan worden uitgevoerd. Het euvel geeft op dit moment geen problemen. Zwaar vrachtverkeer kan er niet overheen en wordt inmiddels dan ook omgeleid.

Wethouder Charif El Idrissi, tijdelijk verantwoordelijk voor de portefeuille Fysieke Leefomgeving, volgt dit advies op van de experts.  

De brug over de Ringvaart die Halfweg en Zwanenburg met elkaar verbindt heeft net een grondige onderhoudsbeurt achter de rug. Het betonrot werd echter pas tijdens de werkzaamheden, die in november 2023 begonnen, geconstateerd. 

Aanbruggen 

Het probleem zit in de betonbalken van de aanbruggen die het brugdek verbinden aan de Halfwegse en de Zwanenburgse kant met de landhoofden. Een complete verrassing was dit niet want al tijdens de inspectie in juli 2021 werden kleine schades geconstateerd. Het was de bedoeling om deze tijdens de onderhoudsbeurt weg te werken.  

Tijdens de werkzaamheden kwam de brug Halfweg meer bloot te liggen en bleken de aantastingen flink wat groter. Dat was wél een verrassing. Ze waren verborgen door een laag spuitbeton die in het verleden is aangebracht, denken de deskundigen. 

De aantasting van de zogenoemde wapeningsstaven viel gelukkig juist mee. Daarom kan verkeer zeker nu er een zogenoemde aslastbeperking van kracht is veilig de brug over want er is geen acuut gevaar.  

Betonrot is geen acuut probleem voor brug Halfweg. Beeld: Lumen Photo

Verkeer 

De reparatie van het betonrot direct meenemen met de onderhoudsbeurt was niet zo’n goed idee. Dan had namelijk al het verkeer van de brug gemoeten. Tijdens de reparatie komt immers de wapening geheel vrij te liggen en kan verkeer scheuren in het beton veroorzaken. Ook kan nieuw aangebracht beton alleen goed uitharden zonder trillingen.

Voordelen 

Een aparte aanpak van het betonrot heeft ook zo zijn voordelen. De reparatie kan nu goed worden voorbereid, buurtbewoners worden niet verrast door een acute afsluiting van de brug Halfweg en door de klus in concurrentie aan te besteden kunnen de kosten worden beperkt.         

Die kosten worden nu grofweg geschat op zo’n vijf tot zes ton. Ook door het werk aan de brug Halfweg te combineren met de reconstructie van de Oranje Nassaustraat in Halfweg kunnen kosten worden gedrukt en is ook vermindering van de overlast mogelijk. Een concrete planning is er nog niet maar met potlood is medio 2025 als beginsein voor de werkzaamheden genoteerd.  

Wethouder Charif El Idrissi is niet blij met de verwikkelingen rondom de brug Halfweg maar staat wel achter de adviezen. “Het is helaas niet anders.”