Groepsportret van de werkgroep Mobiliteit van de dorpsraad Badhoevedorp.

‘Badhoevedorpers: vul de vragenlijst over het verkeer in!’

Gisteren
Badhoevedorp, Nieuws

“Dit is participatie zoals het hoort”, vindt de contactgroep Mobiliteit van de dorpsraad Badhoevedorp. De dorpsraad werkt samen met de gemeente en verkeersbureau XTNT aan een onderzoek naar het verkeer in het dorp. De leden van de contactgroep zijn enthousiast over de samenwerking. Van 17 oktober tot en met 10 november kunnen Badhoevedorpers een vragenlijst invullen over het verkeer.

In Badhoevedorp zijn veel zorgen over het verkeer.  Op sommige plekken is het te druk, er wordt te hard gereden en het openbaar vervoer neemt af. Om oplossingen te vinden, wordt een groot onderzoek gedaan. Onderdeel daarvan is een online vragenlijst. En de leden van de contactgroep Mobiliteit willen het wel van de daken schreeuwen: Badhoevedorpers, vul die in! Op alle mogelijke manieren wordt de vragenlijst dan ook onder de aandacht gebracht. Via flyers, reclamepanelen op straat, social media en huis-aan-huis bezorgde ansichtkaarten. “Badhoeverdorpers die straks nog niet weten dat ze een vragenlijst kunnen invullen over het verkeer, leven onder een steen”, lacht Hannie Toussaint van de contactgroep.

Maatregelen

In Badhoevedorp verrijzen sinds de omlegging van de A9 nieuwe wijken, parken en sportvelden. Om het verkeer daarbij in goede banen te leiden, is in 2020 het verkeersstructuurplan (VSP) aangepast. Maar er zijn veel klachten. Om daaraan tegemoet te komen heeft de gemeente vorig jaar al een aantal maatregelen genomen. Zo kwam er een verbod voor doorgaand vrachtverkeer in de Robert Kochstraat. En buslijn 195 is omgeleid en rijdt weer over de Pa Verkuijllaan. “Maar daar tril je nu je huis uit als er een bus langsrijdt. Die elektrische bussen met zware accu’s zijn veel te zwaar voor de straat. Het is een waterbedeffect. Als je híer een probleem oplost, ontstaat dáár weer een nieuwe”, zegt Bernard Neuhaus van de contactgroep.

Het Lint

Zorgen zijn er verder over onder meer de drukte op de Burgemeester Amersfoordtlaan en de Sloterbrug. En over de situatie op het Lint, de groene route voor fietsers voor voetgangers door het dorp. “Daar lopen ouderen en mensen met kinderen, maar er rijden ook elektrische fietsen, fatbikes en brommers. Zo ontstaan gevaarlijke situaties. Ook de oversteekplekken in het Lint vinden veel mensen niet veilig”, zegt Hannie Toussaint. En dan is er nog de afname van het openbaar vervoer. Bernard Neuhaus: “Bij de twee verzorgingshuizen en het Medisch Centrum komt helemaal geen ov meer.”

Met en door inwoners

Het onderzoek, de Tussenevaluatie VSP 2020, moet nu alle problemen én oplossingen in kaart brengen. Bernard Neuhaus: “Wethouder Marja Ruigrok heeft de dorpsraad gevraagd hierbij als partner op te treden. Het is nadrukkelijk een onderzoek mét en dóór inwoners”. Er is een zogeheten Kopgroep samengesteld van zo’n dertig inwoners en vertegenwoordigers van organisaties, zoals scholen en de brandweer. Zij denken mee over de onderwerpen van het onderzoek en de vragen in de online vragenlijst. Ook beoordelen ze straks de resultaten. Verkeersbureau XTNT houdt daarnaast diepte-interviews met inwoners, doet onderzoek naar de inrichting van straten en wegen en het gedrag van verkeersdeelnemers en voert tellingen uit.

Resultaten

Het is een omvangrijk onderzoek en de resultaten worden dan ook pas halverwege 2025 verwacht. “Het is een uitgebreid proces, waar veel partijen bij betrokken zijn en dat zorgvuldig moet plaatsvinden. We doen het stapje voor stapje”, zegt Bernard Neuhaus. “Het allerbelangrijkste is nu dat zoveel mogelijk Badhoevedorpers de vragenlijst invullen.” Hannie Toussaint: “Tegen alle inwoners zeg ik: grijp je kans! Je kunt nu aangeven wat volgens jou de knelpunten zijn en welke oplossingen je ziet.” Als de resultaten bekend zijn, worden deze met de Kopgroep besproken en worden adviezen geformuleerd. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad hierover. De leden van de contactgroep Mobiliteit hebben er alle vertrouwen in dat de gemeenteraad die adviezen serieus zal nemen. “Er wordt zoveel geld, tijd en energie in gestoken, dan kan je die niet zomaar naast je neerleggen.”

De vragenlijst over het verkeer in Badhoevedorp invullen kan hier.externe-link-icoon

Kijk voor meer informatie op Home | Verkeer in Badhoevedorpexterne-link-icoon