De tuin van Kastan

Arie Keppler Prijs naar Kastan én piekberging

23 oktober 2024
Nieuws

Zowel het gebouw van restaurant Kastan (voorheen de Gerritshoeve) in Hoofddorp als de piekberging Buitenkaag heeft, in verschillende categorieën, de Arie Keppler Prijs 2024 gewonnen. Deze prijzen worden iedere twee jaar uitgereikt aan de meest toonaangevende projecten op het gebied van architectuur, stedenbouw, landschap en erfgoed in Noord-Holland. De Gerritshoeve/Kastan won ook nog eens de publieksprijs.

Het gebouw van restaurant Kastan, vlakbij het station van Hoofddorp, won in de categorie ‘Baanbrekers’. Het gaat hierbij om projecten die zich onderscheiden door hun innovatieve aanpak op het gebied van duurzaamheid. Architect Gijs de Waal heeft het gebouw dan ook ontworpen met bestaande materialen. De constructie is afkomstig van een wagenschuur uit Lijnden, de kozijnen komen uit het Zaans Medisch Centrum en de hardhouten latten uit een oud kantoorgebouw.

Boomhut

Het juryrapport: “Dit project gaat verder dan architectuur; het is een fraai voorbeeld van een idealistische ontwerphouding, waarmee de ontwerper zich kritisch opstelt ten opzichte van economie, marktwetten en de mores uit de bouw. De jury denkt dat deze kritische en onderzoekende houding op termijn meer van architecten gevraagd zal worden.” In het gebouw zijn ook nog eens drie bestaande kastanjebomen opgenomen. “Hiermee roept het gebouw herinneringen op aan de universele kinderdroom van een eigen boomhut.”

Kastan vormt een groene oase in Hyde Park, een wijk die nu in aanbouw is en een stadse uitstraling krijgt. Foto: gemeente Haarlemmermeer

Piekberging Buitenkaag

De piekberging Buitenkaag won in de categorie ‘Nuts plus’. In deze categorie wordt gekeken naar nutsvoorzieningen die méér zijn dan alleen nuttig. “Ze zijn mooi, hebben verblijfskwaliteit en doen iets voor hun omgeving.” De piekberging bij Buitenkaag is een ‘polder in de Haarlemmermeerpolder’ die bij extreme hoeveelheden neerslag één miljoen kuub water op kan vangen.

Deltawerk

Volgens de jury is de piekberging door Feddes/Olthof Landschapsarchitecten en Bulter architecten met een grote vanzelfsprekendheid ingepast in het landschap van Haarlemmermeer. De jury spreekt over een “inlandig deltawerk, waarbij vernuftige ingenieurskunst naadloos samengaat met een geraffineerd landschapsontwerp. Het zicht op het landschap vanaf de Ringvaartdijk   is opengelaten, met een zorgvuldig bakstenen gebouwtje als uitzondering.”

Arie Keppler Prijs

De Arie Keppler Prijs is een initiatief van MOOI Noord-Holland. In totaal waren er dit jaar 98 inzendingen. Hieruit heeft een jury twaalf nominaties geselecteerd, waaruit vier winnaars zijn gekozen, in verschillende categorieën. Naast de Gerritshoeve/Kastan en de piekberging Buitenkaag zijn de overige prijswinnaars: het stadhuis in Den Helder (in de categorie ‘Verhalenvertellers’) en De Jakoba in Amsterdam (in de categorie ‘Thuis in de stad’). De publieksprijs ging ook naar de Gerritshoeve/Kastan. De prijs is genoemd naar Arie Keppler, van 1915 tot 1937 directeur van de Gemeentelijke Woningdienst Amsterdam. Mede door zijn toedoen stond Amsterdam in die tijd nationaal en internationaal bekend vanwege zijn voortrekkersrol op het gebied van de volkshuisvesting.