Twee meisjes in gesprek met elkaar

Aandacht voor mentale gezondheid van jongeren

22 mei 2024
Meer voor Elkaar, Nieuws

Het aantal jongeren met mentale klachten in Nederland is gestegen. Dat meldde het RIVM afgelopen maart. Uit de Gezondheidsmonitor Jeugd van Kennemerland bleek dat ook jongeren in deze regio steeds meer last hebben van mentale klachten. Steeds meer jongeren voelen zich ongelukkig, eenzaam of zijn gestrest. En een deel van de jongeren heeft zelfs zelfdodingsgedachten. Praten kan helpen en dus is mentale gezondheid een belangrijk onderwerp om over te blijven praten. De komende tijd besteedt de gemeente Haarlemmermeer daarom op verschillende manieren aandacht aan dit thema.

Mariëtte Sedee, wethouder Sport en Volksgezondheid vindt het belangrijk om aandacht te besteden aan mentale gezondheid. "Het grote aantal psychische klachten, depressies en suïcidale gedachten onder jongeren en jongvolwassenen baart ons grote zorgen en vereist dringende actie. Het is daarom van groot belang dat we de muren van onbegrip neerhalen en het stigma rondom deze klachten doorbreken. Het moet duidelijk worden dat het volkomen normaal is om openlijk over dit onderwerp te spreken. Praten over je problemen lucht op en het helpt echt. Praat erover met uw partner, familie of vrienden en zoek professionele hulp via uw huisarts. Het is van essentieel belang dat mensen zich realiseren dat ze er niet alleen voor staan en dat er hulp beschikbaar is."

Hey, het is oké

Het gesprek starten is voor veel mensen lastig. ‘Hey, het is oké’ zet zich online in om de drempel te verlagen. De campagne benadrukt hoe belangrijk het is om te praten over bijvoorbeeld onzekerheid, somberheid, faalangst of het ervaren van stress. Daarnaast moedigt het aan om eens aan een ander te vragen hoe het gaat. Dit jaar staan de thema’s prestatiedruk en eenzaamheid centraal. Op linktr.ee/HeyHetIsOkeHaarlemmermeerexterne-link-icoon staan handige links over deze thema’s. Bijvoorbeeld linkjes naar organisaties waar je terecht kunt om te praten, maar ook linkjes naar locaties waar je nieuwe mensen kunt ontmoeten.

Stille Strijd

#stillestrijd is een kunstproject van Kunstenaar SAZZA (Saskia Stolz). Het is een reizende buitenexpositie die je in heel Nederland terugziet en binnenkort ook in Haarlemmermeer. Het doel van dit project is het taboe op zelfdoding onder jongeren doorbreken. In Nederland overlijden per maand gemiddeld 24 jongeren door zelfdoding. Wethouder Mariette Sedee onthult het kunstwerk op woensdag 5 juni om 15.00 uur op het Burgemeester Van Stamplein. Daarna zal Tessa Meerman, ook wel bekend als woordkunstenaar “TESSA.”, een spoken word performance geven over mentale kwetsbaarheden en eenzaamheid. Ze verkent vragen als: Wanneer mogen we echt bij iemand naar binnen kijken? Wat betekent het om niet meer te willen leven? En hoe voelt dat? Van 3 juni tot en met 17 juni is dit kunstwerk op het plein te bezoeken. Op linktr.ee/HeyHetIsOkeHaarlemmermeerexterne-link-icoon staan links van organisaties om mee te praten als iemand kampt met mentale klachten en links van plekken om andere mensen te ontmoeten.

Ook in onze regio hebben jongeren meer last van mentale klachten. Foto: Shutterstock.

KIND VAN

De buitenexpositie KIND VAN van Stichting Open mind gaat ook over taboes doorbreken. De expositie vraagt aandacht voor kinderen die opgroeien met ouders die last hebben van psychische problemen of verslavingsproblemen. Open mind noemt deze kinderen KOPP/KOV: Kinderen van Ouders met Psychische Problemen en Kinderen van Ouders met Verslavingsproblemen. Op 24 juni opent wethouder Mariette Sedee de buitenexpositie op het Dik Tromplein in Hoofddorp. Daarna is deze expositie tot en met 14 juli te bezoeken. Bekijk meer informatie op de website Kind Van HLMRexterne-link-icoon

Charlotte van der Meij, wethouder Zorg en Welzijn beaamt dat de jeugd de toekomst heeft. “Het is belangrijk dat we blijven omkijken naar het welzijn van onze kinderen en jeugd. Niet voor iedereen is bijvoorbeeld een veilig thuis zonder stress vanzelfsprekend. Zij moeten de mogelijkheid hebben om te praten.” Er zijn in Haarlemmermeer veel plekken waar jongeren terecht kunnen om hun hart te luchten. Ook verzorgen verschillende organisaties activiteiten waarbij jongeren elkaar kunnen ontmoeten. Van sport en cultuur tot ontmoetingsplekken zoals de jongerencentra.

Denk je aan Zelfmoord? 113-Zelfmoordpreventie is er voor je. Je kunt helemaal anoniem bellen of chatten. Bel gratis 0800-0113.