Blik op het nieuwe stadspark

Stadspark Hoofddorp gaat weer open

25 april 2024
Nieuws, Stadscentrum Hoofddorp

In het stadspark staan sinds afgelopen zomer bouwhekken. Vanaf vrijdag 26 april verdwijnen de hekken en is het park weer open voor bezoekers. Al zijn nog niet alle werkzaamheden klaar, de gemeente wil het park niet langer dichthouden voor publiek.

Er is al ontzettend veel vernieuwd in Stadspark Hoofddorp. Opvallend is het verbrede pad dat alle parkdelen met elkaar verbindt. Dit ‘Rondje Park’ is een route van twee kilometer. Via dit pad kan iedereen wandelend, hardlopend, skeelerend en met rolstoel of rollator het stadspark ontdekken.

Meer eenheid

De planten en bloemen zijn meer op elkaar afgestemd. Ook is er meer eenheid door dezelfde bruggen en bankjes. Op de open plek achter de Piratenwijk is een picknickweide en een vlindertuin aangelegd. Architect Loos van Vliet heeft het stadspark ontworpen. Bewoners en ondernemers uit de buurt hebben meegedacht.

Wethouder Jurgen Nobel van Stadscentrum: “Ik ben heel blij met het resultaat van het nieuwe stadspark en ik hoop dat iedereen er volop van gaat genieten. Ik kijk uit naar de afronding van de laatste werkzaamheden.”

Broedseizoen van reigers

Naar verwachting kan de aannemer in september de laatste werkzaamheden afronden. Dit gebeurt als het broedseizoen voorbij is. Op meerdere plaatsen in het park zijn namelijk reigersnesten aanwezig. Om de broedende reigers in hun nesten te beschermen, stelt de aannemer een aantal werkzaamheden in de buurt van die nesten uit.

In het stadspark komen onder andere twee speelplekkenexterne-link-icoon. De speelplek voor oudere kinderen wordt na de zomer aangelegd. De speelplek voor kinderen van 0 tot 5 jaar is wel voor de zomer klaar. Het afwerken van de asfaltpaden en het weghalen van tijdelijke dammen gebeurt na het broedseizoen.

Een nieuwe brug in het Stadspark Hoofddorp. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Feestelijke opening na de zomer

Op advies van de ecologen vindt de opening plaats na de zomer. Iedereen is welkom bij deze feestelijke opening. Inwoners die op de hoogte willen blijven van de opening en de laatste ontwikkelingen in het stadspark vinden informatie op de website van Stadscentrum Hoofddorpexterne-link-icoon.