Het Raadhuisplein in Hoofddorp

Bestemmingsplan voor Raadhuisplein definitief geldig

02 mei 2024
Nieuws, Stadscentrum Hoofddorp

In Stadscentrum Hoofddorp zijn verschillende ontwikkelingen in voorbereiding, waaronder de plek van het voormalige raadhuis aan het Raadhuisplein en het parkeerterrein aan de Burgemeester van der Willigenlaan. Om de bouw van het nieuwe gemeentehuis en daarnaast twee woongebouwen mogelijk te maken, was een nieuw bestemmingsplan nodig. Dit bestemmingsplan is nu onherroepelijk. Wat betekent dit?

De gemeenteraad stelde op 20 juli 2023 het bestemmingsplan voor het Raadhuisplein en omgeving vast. Daarna heeft het plan zes weken ter inzage gelegen en konden mensen beroep instellen bij de Raad van State. Er is in deze periode één beroep ingediend tegen het plan. Dit zorgde voor vertraging, omdat de gemeente afhankelijk is van de agenda en procedure van de Raad van State. Echter is het beroep kortgeleden ingetrokken. Hierdoor is het bestemmingsplan nu onherroepelijk en definitief geldig.

Wethouder Jurgen Nobel van Woningbouw: “Heel goed nieuws dat het bestemmingsplan nu definitief is. Hiermee komen de geplande nieuwe woningen en het nieuwe gemeentehuis weer een stap dichterbij.”

Waarom is dit plan nodig?

In het bestemmingsplan staat bijvoorbeeld hoe hoog de gebouwen maximaal mogen zijn en waar maatschappelijke voorzieningen mogen komen. Zo kan er een maatschappelijke functie komen, die goed zou passen bij de bestaande apotheek en thuiszorgwinkel. Maar in het bestemmingsplan staat ook dat horeca, kantoren en sportvoorzieningen zijn toegestaan. Met een geldend bestemmingsplan komt de uitvoering van de ontwikkelingen een stap dichterbij. Daarnaast moeten nog wel de benodigde vergunningen worden aangevraagd.

Wonen en parkeren

De woongebouwen ‘Centrumzicht’ en ‘Parkzicht’ komen op het terrein dat op dit moment in gebruik is als openbaar parkeerterrein. Om het parkeren voor het stadscentrum op niveau te houden, komt een deel van het openbaar parkeren terug in een parkeergarage onder de woongebouwen. Zolang de bouw van deze woongebouwen nog niet start, blijven de parkeerplekken zoals ze nu zijn aan de Burgemeester van der Willigenlaan. Op de website staat meer informatie over parkeren in Stadscentrum Hoofddorpexterne-link-icoon.

Op  de website van Stadscentrum Hoofddorp is meer informatie te vinden over het Raadhuisplein en omgevingexterne-link-icoon.

Het bestemmingsplan Raadhuisplein is nu onherroepelijk. Foto: gemeente Haarlemmermeer.