.

YouChoose

Het (steek)wapenbezit onder jongeren is toegenomen. Haarlemmermeer is helaas geen uitzondering. Erger nog, er heeft zich in onze gemeente al een aantal incidenten voorgedaan. In december 2019 viel er zelfs een dodelijk slachtoffer in Hoofddorp, waarbij de daders jongens van 15 en 16 jaar waren. Deze verschrikkelijke gebeurtenis en het toenemende (steek)wapenbezit onder jongeren vormen de directe aanleiding van de campagne: YouChoose.

Campagne YouChoose

Gemeente Haarlemmermeer is in samenwerking met de politie en Soapbox jongerenmarketing een campagne gestart: YouChoose. De campagne stelt jongeren voor de keuze: wil jij indruk maken bij je vrienden door een mes te dragen? Of wil je respect krijgen doordat je goed bezig bent? YouChoose! Kijk voor meer informatie over de campagne op de campagnepagina.

Ga het gesprek aan  

De gemeente wilt u aanmoedigen om over het toenemende steekwapenbezit onder jongeren, met uw kinderen of met de jongeren met wie u werkt in gesprek te gaan. Want zij kunnen zonder dat u het weet, een mes of een ander wapen bij zich dragen. Daardoor vormen zij niet alleen een gevaar voor anderen, maar ook voor zichzelf. In de campagne richten wij ons op alle jongeren in Haarlemmermeer,  van Badhoevedorp tot Lisserbroek, van villawijk tot volksbuurten, van leerlingen van het gymnasium tot vmbo’ers en op jongeren met een westerse en niet-westerse migratieachtergrond.

Wilt u hierover met iemand praten? Dan kunt u contact opnemen met MeerWaarde.
Ook kunt u terecht bij het CJG Centrum Voor Jeugd en Gezin Haarlemmermeer

Uw vragen over de campagne kunt u stellen aan de gemeente via: youchoose@haarlemmermeer.nl

U kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met uw wijkagent, ook als u zich zorgen maakt over (steek)wapenbezit in uw omgeving. Via: 0900 8844 of de website van de politie

Videoboodschap voor ouders

Nieuws

  • Trots op jongeren die hun mes inleverden

    Messen
    Burgemeester Marianne Schuurmans is trots op de jongeren die op 26, 28 en 30 september hun mes hebben ingeleverd. “Er zijn vier messen ingeleverd. En ik ben trots op de jongeren die het aangedurfd hebben om het politiebureau in te lopen en hun mes in te leveren. Natuurlijk had ik de hoop dat meer jongeren die stap zouden durven zetten. Maar we staan nog maar aan het begin van de campagne YouChoose. De komende periode gaan we nog flink van ons laten horen.”
  • Inleveractie voor (steek)wapens

    Steeds meer jongeren hebben een steekwapen op zak
    Steeds meer jongeren hebben een (steek)wapen op zak, van schroevendraaier tot keukenmes. Want ‘op straat kun je het niet meer met je blote vuisten af’. Jongeren tussen de 12 en 23 jaar zeggen dat ze zich onveilig voelen, en dat je met een wapen meer respect afdwingt. Met de campagne YouChoose wil de gemeente hen duidelijk maken dat ze een keuze hebben. Onderdeel van de campagne is een inleveractie voor (steek)wapens op 26, 28 en 30 september.
  • 'Maak een keuze, ga lekker sporten'

    Straatcoach/Boa Urven Soesman plaatst een sticker met QR-code
    Op 2 september ging de campagne YouChoose van start in Haarlemmermeer. Doel: een veiliger Haarlemmermeer, zonder (steek)wapens. De boodschap: jongeren hebben een keuze. Een keuze om een mes bij zich te dragen, of de keuze om dat niet te doen. Straatcoach Urven Soesman kent de jeugd van Haarlemmermeer. Hij vertelt waarom deze campagne zo belangrijk is en roept jongeren op de juiste keuze te maken. You Choose.