Verhuizen

Wat u moet weten

Hoe meldt u uw verhuizing?

  • Online. U meldt uw verhuizing via het online formulier. U heeft een DigiD nodig. 

  • Aan de balie. Heeft u geen DigiD? Dan kunt u aan onze balie Burgerzaken uw verhuizing doorgeven. Maak daarvoor een afspraak via het afsprakenformulier. Of maak telefonisch een afspraak via 0900 1852.

  • Per post. U stuurt het formulier verhuisaangifte (pdf) en de aanvullende documenten (zie Meenemen) naar:

    Gemeente Haarlemmermeer
    KCC Burgerzaken
    Postbus 250
    2130 AG Hoofddorp


Wie kan een verhuizing doorgeven?

  • Iedereen die 16 jaar of ouder is, mag zelf zijn of haar verhuizing doorgeven.

  • Ouders, voogden of verzorgers geven de verhuizing voor kinderen jonger dan 16 jaar door.

  • Curatoren geven de verhuizing door voor mensen die onder curatele zijn gesteld.

  • Ouders en hun meerderjarige kind of kinderen mogen de verhuizing voor elkaar doorgeven. Dit kan alleen als u op hetzelfde adres woont en naar hetzelfde adres verhuist.

  • Echtgenoten of geregistreerde partners mogen de verhuizing voor elkaar doorgeven. Dit kan alleen als u op hetzelfde adres woont en naar hetzelfde adres verhuist. Heeft u een samenlevingscontract? Dan doet u allebei apart uw eigen verhuisaangifte.

  • Meerderjarigen mogen de verhuizing doorgeven voor personen die hen daarvoor hebben gemachtigd.


Wanneer geeft u een verhuizing door?

  • U meldt uw verhuizing binnen 5 dagen na de verhuisdatum.

  • U kunt uw verhuizing ook eerder doorgeven. Dat kan vanaf 4 weken voor u verhuist.

  • Doet u aangifte later dan 5 dagen ná uw verhuizing? Dan wordt de datum van binnenkomst van de aangifte als verhuisdatum in de basisregistratie personen (BRP) verwerkt.


Bevestiging

Binnen ongeveer 3 weken ontvangt u op uw nieuwe adres de bevestiging dat we uw verhuizing verwerkt hebben. De gemeente geeft uw verhuizing door aan andere instanties van de overheid. U kunt uw adres van inschrijving ook controleren op de website van mijnoverheid.nl bij 'Persoonlijke gegevens'.


Verhuizen en een uitkering

Ontvangt u een uitkering en verhuist u? Dan meldt u uw verhuizing 2 keer. U meldt de verhuizing aan de balie. Daarnaast meldt u uw verhuizing ook via dit wijzigingsformulier.

Meenemen

  • Een kopie van een identiteitsbewijs: paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.

  • Een bewijs van uw nieuwe adres. De pagina's van uw koopcontract of huurcontract waar het nieuwe adres en uw naam op staan zijn voldoende.

  • Woont u bij iemand in? Laat dan de hoofdbewoner het Toestemmingsformulier Inwoning (pdf) invullen en ondertekenen. U neemt ook een kopie van een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs) van de hoofdbewoner mee.

  • Er kan om aanvullende documenten worden gevraagd.


Verstuurt u het formulier Verhuisaangifte (pdf) en de bovenstaande aanvullende documenten liever per post? Dan kan dat naar:

​Gemeente Haarlemmermeer
KCC Burgerzaken
Postbus 250
2130 AG Hoofddorp

Kosten

Het doorgeven van een verhuizing kost niets.