Toestemming briefadres

Heeft u geen vast woonadres? Dan kunt u zich inschrijven op een briefadres. Dit kan geen postbus zijn.

Bel voor een afspraak 0900 1852

Wat u moet weten

Een briefadres kan een adres zijn van een familielid, vriend of kennis. De bewoner van dit adres geeft hiervoor schriftelijk toestemming. Ook zorgt hij of zij ervoor dat uw post bij u persoonlijk terechtkomt. Daarom kan een postbus geen briefadres zijn.


Voorwaarden

U komt voor een briefadres in aanmerking als u:

  • Dakloos of thuisloos bent.

  • Een korte tijd geen woonadres heeft. Omdat u op uw oude adres al weg bent, maar nog niet op het nieuwe adres terecht kunt.

  • In een instelling verblijft.

  • Korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft.

  • Op een schip vaart of een ander reizend beroep heeft.


Opgeven reden

Bij een aanvraag voor een briefadres controleert de gemeente of u inderdaad geen woonadres heeft. U geeft dan ook de reden op van de aanvraag.


Waar kunt u een briefadres kiezen?

In heel Nederland. Het hoeft niet in de gemeente te zijn waar u voor het laatst stond ingeschreven. U dient de aanvraag in bij de gemeente van het briefadres.

Een aanvraag briefadres doet u samen met de hoofdbewoner bij de balie in het raadhuis in Hoofddorp.


Hoe lang is een briefadres geldig?

Een briefadres is 6 maanden geldig.

Meenemen

  • Een identiteitsbewijs:¬†paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.

  • De hoofdbewoner van het briefadres.

  • Een identiteitsbewijs van de hoofdbewoner: paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.

  • Bewijsstukken die de reden van uw verzoek voor een briefadres aantonen. Zo moet u kunnen aantonen dat u geen vaste verblijfplaats heeft. Ook moet u kunnen aantonen dat u woningzoekende bent.

Kosten

Het aanvragen van een briefadres kost niets.