De gemeente heeft een aantal vragen en reacties ontvangen. Hieronder leest u welke vragen het meest zijn gesteld, natuurlijk met de antwoorden erbij.
Heeft u eerder aangegeven dat u het complete (anonieme) reactieoverzicht wilde ontvangen? Dan heeft u een e-mail van ons gehad met dit overzicht.
Komen er meer bomen aan de slootkant van de Raadhuislaan (nu alleen gras)?
Nee, deze strook is in 2013 opgeknapt en toen is gekozen voor deze inrichting. De bomen staan voor het grootste deel in beplantingen, zodat het maaien van het gras makkelijker is.
Krijgt de Raadhuislaan nieuwe lantaarnpalen?
Nee, deze lantaarnpalen gaan gemiddeld nog 20 jaar mee. We verplaatsen de lantaarnpalen naar de overkant (de kant van het water). De bestaande lampen worden vervangen door nieuwe ledlampen. Ook krijgen alle lantaarnpalen een nieuwe verflaag.
Welke straten worden eenrichtingsverkeer?
De Raadhuislaan blijft tweerichtingsverkeer. De Kruislaan wordt eenrichtingsverkeer (van de Hoofdweg richting de Raadhuislaan). De Fortweg wordt ook eenrichtingsverkeer (van de Raadhuislaan richting de Ter Veenlaan).
Waarom worden deze straten eenrichtingsverkeer?
De gemeente wil de monumentale bomen graag houden en niet beschadigen. Door de rijbaan smaller te maken, kunnen de putten en stoepranden verder van de boomstam en wortels komen. Omdat de rijbaan smaller wordt, is er geen ruimte meer voor tweerichtingsverkeer.
Waarom worden de hoeken van sommige straten breder gemaakt?
Niet alle woningen zijn onderheid. Daarom kunnen we niet overal verkeersdrempels of verkeersplateaus maken. Deze zorgen voor te veel trillingen. Door de hoeken van de straat breder te maken, worden de kruispunten kleiner. Hiermee wordt de snelheid op een andere manier omlaag gebracht. Dat is precies de bedoeling in een woonwijk.
Als de straten smaller worden, hoe zit het dan met vrachtverkeer?
In een aantal gevallen komt er zelfs meer ruimte voor het verkeer. Bijvoorbeeld het deel Raadhuislaan tot de Kruislaan. De rijbaan wordt 4,80 meter (met parkeerplaatsen buiten de rijbaan), nu is dit 6,20 meter (met geparkeerde auto’s op de rijbaan). Het deel Raadhuislaan na de Kruislaan blijft de breedte van de rijbaan hetzelfde als nu, behalve bij de versmallingen bij de bomen. Daar moeten automobilisten op elkaar wachten. Omdat het hier niet erg druk is, zal dat geen problemen opleveren.
Er komen minder parkeerplaatsen, waar moeten we dan parkeren?
Veel mensen vinden het prettig om hun auto voor de deur te parkeren op een openbare parkeerplaats. In de loop der tijd is dit een gewoonte geworden, maar het is geen recht. Er is genoeg parkeerruimte in de omliggende straten waar bewoners en bezoekers kunnen parkeren.
De gemeente begrijpt dat door het opnieuw inrichten de parkeerdruk op sommige plaatsen hoog kan worden. Bijvoorbeeld aan de centrumkant. Bezoekers van het centrum moeten in het centrum parkeren en niet in de woonwijk. Als bezoekers zich niet aan de parkeerregels houden (bijvoorbeeld langer dan 2 uur blijven staan in een blauw zone), kunt u via de website van de gemeente een Melding Openbare Buitenruimte maken. Als u het onderwerp 'Fout parkeren' kiest, komt uw melding direct bij Handhaving en Toezicht terecht.
Wordt er nog gekeken naar extra parkeerplaatsen?
Tussen de Raadhuislaan en de Kruislaan, kunnen er aan de oostkant van de Fortweg 5 tot 7 extra parkeerplaatsen komen. De gemeente gaat hiervoor het ontwerp opnieuw bekijken. Het precieze aantal staat in het uiteindelijke ontwerp. Dit ontwerp komt in april 2021 op deze website.
Komen er ook openbare laadpalen voor elektrische auto’s?
We plaatsen geen openbare laadpalen. De openbare laadpalen zijn niet van de gemeente maar van de MRAe. Deze vallen onder een subsidieregeling en moeten daarom aan een aantal voorwaarden voldoen. Alle informatie hierover leest u op de pagina 'Openbare laadpalen voor elektrische auto's'. Bewoners die een openbare laadpaal in de buurt aan willen vragen, kunnen dat via deze website doen.
Bewoners mogen geen kabel over de openbare stoep/weg leggen om uw elektrische auto (camper, caravan etc.) op te laden. Dit is vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Als bewoners dit toch doen, kunnen zij hiervoor een boete krijgen.
Waarom worden er op sommige plekken extra bomen geplant?
De gemeente richt de openbare ruimte zo goed mogelijk in, bijvoorbeeld klimaatbestendig. Vanwege de klimaatverandering en de hittestress, worden er extra bomen in de openbare ruimte in de wijk geplant. Deze zorgen in de toekomst voor verkoeling. De gemeente verdeelt de bomen zo veel mogelijk binnen de wegvakken.
Sommige nieuwe bomen komen voor een woning te staan met zonnepanelen. De bomen die worden geplant hebben de komende jaren nog geen gevolgen voor de opbrengst van de zonnepanelen. Daarvoor zijn de bomen voorlopig te klein.
Als de nutsbedrijven (gas, water elektra) werkzaamheden uitvoeren, kunnen zij dan gelijk de huisaansluitingen/leidingen op privé terrein vervangen?
Over aansluitingen op privéterrein en verplaatsen van bijvoorbeeld de watermeter, moeten bewoners zelf contact opnemen met het nutsbedrijf. De gemeente vraagt aan de nutsbedrijven om de bewoners te informeren over de mogelijkheden.
Als er tijdens de werkzaamheden een scheur in de woning komt, wat moet ik dan doen?
Voor de start van de werkzaamheden laat de gemeente vooropnames uitvoeren (aan in elk geval niet onderheide woningen). De staat van de woning voor de werkzaamheden staat dan in een rapport. Als er tijdens de werkzaamheden schade ontstaat aan de woning, kunnen bewoners de gemeente aansprakelijk stellen. Omdat er een rapport is van de staat van de woning voor de werkzaamheden, kan de eventuele schade snel worden afgewikkeld. Bewoners krijgen een aantal weken voor de start van de werkzaamheden nog een brief waarin alles uitgebreider wordt uitgelegd.