Naamgebruik

Wat moet u weten

Melden naamgebruik

  • Online via uw DigiD (tijdelijk niet mogelijk).

  • Aan de balie. U geeft aan hoe u na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap wilt worden aangeschreven. Door de overheid, zoals de gemeente en de Belastingdienst. Dit kan al bij de aangifte van uw huwelijk.

  • Per post. U stuurt het formulier naamgebruik (pdf) en een kopie van uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs) naar:

    Gemeente Haarlemmermeer
    Postbus 250, Burgerzaken
    2130 AG Hoofddorp

    Zet duidelijk op de kopie van uw identiteitsbewijs: 'Aanvraag Naamgebruik'.


Andere instanties​

Andere instanties, zoals uw bank en de verzekering, informeert u zelf over uw naamgebruik.


Mogelijkheden

  • Alleen met de eigen naam.

  • Alleen met de naam van uw partner.

  • Met de eigen naam, gevolgd door de naam van de partner.

  • Met de naam van de partner, gevolgd door de eigen naam.


Wijzigen naam

Het wijzigen van een naam is iets anders dan uw voorkeur voor het gebruik van de naam. De voorwaarden vindt u op de website van de Dienst Justis.

Meenemen

Kosten

Uw naamgebruik wijzigen kost niets.