Om uw woning onder de leegstandswet te kunnen verhuren, heeft u een vergunning nodig. Om in aanmerking voor die vergunning te komen, moet u aan een aantal voorwaarden te voldoen:
U kunt geen leegstandvergunning aanvragen als er in de afgelopen 5 jaar al zo'n vergunning is geweest voor het adres.
U krijgt de vergunning voor 5 jaar achter elkaar. U mag dan zelf bepalen hoeveel huur u vraagt voor de woning.
Is er in de afgelopen 5 jaar al een leegstandvergunning geweest voor het adres? Dan kunt u geen leegstandvergunning aanvragen.
Om een leegstandvergunning aan te vragen, stuurt u een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl. Zet daarin duidelijk uw gegevens en het adres van het huis dat te koop staat. Daarna nemen we binnen 5 werkdagen contact met u op om uw definitieve aanvraag te starten.
U kunt zich al voorbereiden op de definitieve aanvraag door 2 stukken klaar te leggen:
Het aanvragen van de vergunning kost € 191,95 (tarief 2022). Dit is inclusief verzendkosten van de vergunning. U ontvangt voor de betaling een acceptgirokaart. U krijgt de vergunning toegestuurd.
Verhuurt u uw woning tijdelijk met een leegstandvergunning? Dan kunt u geen hypotheekrente meer aftrekken. Komt de woning weer leeg te staan? Dan mag u wel weer hypotheekrente aftrekken.
Informatie van de rijksoverheid vindt u op de website van de Huurcommissie. Of bekijk de leegstandwet op Overheid.nl