Kopen of huren van de gemeente

Soms verkoopt of verhuurt de gemeente grond of gebouwen. Wij zijn verplicht om zulke plannen bekend te maken, zodat geïnteresseerde partijen kunnen reageren. Op deze pagina vindt u al onze plannen voor verkoop en verhuur van gebouwen en grond.

Kan ik 1-op-1 handelen met de gemeente?

Als gemeente zijn we verplicht om plannen voor verkoop of verhuur bekend te maken. Dat heeft te maken met gelijke behandeling: elke partij die grond of vastgoed kan kopen of huren, moet kunnen reageren. En dat kan alleen maar als wij plannen voor verkoop of verhuur vooraf bekendmaken.

Toch kan 1-op-1 handelen soms wel: als er kan worden aangenomen dat er maar 1 (geschikte) koper is.

U leest hier meer over in de uitspraak van de Hoge Raad.

Moet de gemeente alle plannen voor verkoop of verhuur bekendmaken?

Ja, het is ‘geldend recht’ dat wij onze plannen voor verkoop bekendmaken. Dat doen we voor nieuwe verkoopplannen, maar ook voor verkopen of verhuren die al lopen. Deze plannen publiceren we op Officielebekendmakingen.nlexterne-link-icoon.

Welke plannen voor verkoop en verhuur zijn er nu?