Kinderopvang om sociale of medische redenen

Wat u moet weten

Bij een indicatie voor sociaal medische kinderopvang gaat het om de situatie van de ouders. Heeft uw kind zelf een ziekte of een handicap en daarom specialistische opvang nodig? Dan zijn er andere mogelijkheden voor een vergoeding.

De opvang van uw kind buitenshuis moet nodig zijn. Dit betekent dat de kinderopvang nodig is voor een goede en gezonde ontwikkeling van uw kind. Er is geen andere volwassene thuis om voor uw kind te zorgen en er zijn ook geen andere opvangmogelijkheden.
 
De gemeente kan onafhankelijke deskundigen inschakelen om uw situatie en de noodzaak voor opvang te beoordelen.

De vergoeding is gelijk aan het bedrag dat u van de Belastingdienst zou ontvangen als u kinderopvangtoeslag krijgt. De berekening wordt gemaakt op basis van uw verzamelinkomen (en dat van uw partner) van het vorige jaar. Voor een schatting van de hoogte van de vergoeding kunt u een proefberekening maken op de website van de Belastingdienst.

 

Let op! U moet hierbij aangeven dat u wel werkt, anders kunt u geen proefberekening maken. 

Voor wie

U komt in aanmerking voor een indicatie voor sociaal-medische kinderopvang als:
 
  • U woont (of staat ingeschreven) in de gemeente Haarlemmermeer.
  • U een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking heeft.
  • Kinderopvang voor uw kind nodig is voor een goede en gezonde ontwikkeling.
  • U niet zelf kunt zorgen voor kinderopvang.
  • U geen kunt beroep doen op kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst.

Hulpvraag melden

Wilt u in aanmerking komen voor een tegemoetkoming van de kosten voor kinderopvang? Klik bovenaan de pagina op de knop ‘Hulpvraag melden’. U komt bij het meldingsformulier Sociale Dienstverlening. Door het invullen van het formulier, meldt u uw hulpvraag bij de gemeente.

Voor het invullen van het meldingsformulier heeft u DigiD nodig. Nog geen DigiD? Vraag deze aan via de website van DigiD.

Bent u getrouwd of woont u samen? Dan is ook de DigiD van uw partner nodig.


Hoe gaat het verder?

  • Heeft u het formulier ingevuld en verstuurd?
  • Een medewerker van de gemeente belt u om uw vraag te bespreken.
  • Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek. Dit kan in het raadhuis zijn of bij u thuis. Het gesprek gaat over uw situatie en waar u tegenaan loopt.
Heeft u een vraag over de werkwijze van de sociale dienstverlening van de gemeente? Dan neemt u telefonisch contact op via 0900 1852.