Uw naam en adresgegevens staan bij de gemeente in de basisregistratie personen (BRP). Instanties van de overheid en maatschappelijke instellingen kunnen de gemeente om uw gegevens vragen. Bijvoorbeeld pensioenfondsen of advocaten. Wilt u dit niet? Dan kunt u de gemeente vragen uw gegevens geheim te houden. U hoeft hierbij geen reden op te geven.
Heeft u een DigiD? Dan kunt u uw verzoek voor het geheimhouden van uw persoonsgegevens online doorgeven via het formulier.
Ook aan de balie kunt u een verzoek doen om geheimhouding van uw gegevens. U maakt een afspraak via 0900 1852.
Neem de volgende documenten mee naar de afspraak:
Een verzoek om geheimhouding van uw gegevens kost niets.
Geldt de geheimhouding altijd? Nee. Niet als bijvoorbeeld de Belastingdienst of Sociale Verzekeringsbank om uw gegevens vraagt. De gemeente is verplicht uw gegevens te geven aan instellingen die wettelijke taken uitvoeren. Vraagt een advocaat de gemeente om uw gegevens omdat u betrokken bent bij een gerechtelijke procedure? Dan vraagt de gemeente eerst uw mening voordat we uw gegevens verstrekken.
De geheimhouding gaat in binnen 4 weken nadat u het verzoek heeft gedaan.
Verhuist u naar een andere gemeente? Dan hoeft u niet opnieuw om geheimhouding te vragen.