Formulier garantstelling

Wat u moet weten

  • Download een garantstelling vanaf de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (rechts onder het kopje Formulieren staat Formulier bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking).

  • Print de garantstelling uit en vul hem in.

Zet uw handtekening nog niet op het formulier. Daarvoor moet een gemeenteambtenaar meekijken.

  • Maak een afspraak met de gemeente via bovenstaande button. Kies in het formulier de optie 'Legalisatie handtekening'. Of u maakt een afspraak door te bellen met 0900 1852.

  • Ga met de ingevulde garantstelling naar het gemeentekantoor. U zet uw handtekening pas met een gemeenteambtenaar erbij.

  • Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan ondertekent ook uw partner het formulier op het gemeentekantoor.

  • De gemeenteambtenaar verklaart dat de handtekening van u is. Dit heet het legaliseren van de handtekening.

  • Stuur de ingevulde en ondertekende garantstelling met de verklaring(en) naar de persoon die u uitgenodigd heeft.

Meenemen

  • Een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort of rijbewijs.

  • Geld. Betaal het liefst met een betaalpas.

Kosten

U betaalt niet voor de aanvraag, maar wel voor het legaliseren van uw handtekening. Dit kost € 6,60 per garantstelling.