Dreigende dakloosheid

Wat u moet weten

Dreigt u dakloos te worden? In deze onzekere situatie komt er veel op u af. Toch verwacht de gemeente dat u er alles aan doet om dakloosheid te voorkomen. 

Hoe vindt u (tijdelijk) onderdak?

  • Probeer uw (huur)schulden op te lossen met de woningcorporatie of kijk of u in aanmerking komt voor schuldhulpverlening.

  • Zoek naar oplossingen in uw eigen netwerk, kranten of internet. Heeft u ondersteuning nodig bij het zoeken? Neem dan contact op met Meerwaarde. Misschien kunt u tijdelijk een kamer huren of bij familie of vrienden in huis verblijven.

  • U schrijft zich op de website van Woningnet in als woningzoekende.
     
  • ​U onderzoekt of u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. U vraagt deze aan bij Het Vierde huis. U kunt een afspraak maken voor een gesprek op donderdag. U maakt deze afspraak via de website van Het Vierde Huis.

Lukt het niet om vervangend onderdak te vinden?

U kunt voor ondersteuning terecht bij de gemeente. We bekijken welke stappen u heeft ondernomen. Als het nodig is, stellen we samen een plan op om te voorkomen dat u dakloos wordt. Meld u aan via de blauwe knop ‘Hulpvraag melden’ bovenaan deze pagina.

Heeft u direct een slaapplaats nodig?

Vraag eerst aan uw familie, vrienden of kennissen of u tijdelijk bij hen in huis kunt verblijven. Lukt dit niet? Bel dan tijdens kantoortijden met gemeente Haarlemmermeer op telefoonnummer 0900-1852.
Buiten kantoortijden belt u met de nachtopvang Haarlem (HVO Querido) op telefoonnummer 023 2062020. U meldt zich de volgende werkdag direct bij gemeente Haarlemmermeer.

Hoe gaat het verder?

Hoe gaat het verder?

  • Heeft u het digitale formulier ingevuld en verstuurd? Een medewerker van de gemeente belt u om uw vraag te bespreken.

  • Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek op het raadhuis. Het gesprek gaat over uw situatie en waar u tegenaan loopt.

  • Eerst kijken we samen naar wat u zelf heeft ondernomen om dakloosheid te voorkomen. Lukt dat niet? Dan kijken we naar andere oplossingen. We maken daar afspraken met u over. Afhankelijk van uw situatie plannen we een nieuwe afspraak. 

Heeft u een vraag over de werkwijze van de sociale dienstverlening van de gemeente? Dan neemt u telefonisch contact op via 0900 1852.