U kunt op dit moment vanwege het coronavirus niet langskomen voor een informeel gesprek of een hoorzitting over uw bezwaarschrift. Wij nemen contact met u op om te bespreken wat er wel mogelijk is. De afhandeling van uw bezwaarschrift kan enige vertraging oplopen, graag uw begrip hiervoor.
Ontvangstbevestiging
U krijgt een schriftelijke ontvangstbevestiging. Het beoordelen van uw bezwaarschrift en het nemen van een beslissing kost enige tijd. In de ontvangstbevestiging leest u hier meer over.
In gesprek over uw bezwaar
Een medewerker van de gemeente neemt contact met u op. Samen kijken we wat de beste manier is om uw bezwaar te behandelen. Dat kan een informeel gesprek zijn of direct een behandeling bij de onafhankelijke adviescommissie voor bezwaarschriften. Per 1 augustus 2021 kunt u in bepaalde gevallen ambtelijk gehoord worden. Daarover leest u hieronder meer.
Informeel gesprek
Soms is het beter om eerst met elkaar te praten over een probleem. Dat noemen we een informeel gesprek. Bij dit gesprek is een gespreksleider aanwezig met wie u de afspraak maakt en de behandelaar van het bezwaar. Soms is ook een derde-belanghebbende aanwezig: iemand die geraakt wordt door het besluit. Komen we er samen na het gesprek niet uit, dan kan uw bezwaarschrift worden behandeld door de onafhankelijke adviescommissie.
Onafhankelijke adviescommissie
Voordat uw bezwaarschrift wordt besproken door de adviescommissie kijken we eerst of uw bezwaarschrift aan alle wettelijke eisen voldoet. Als er iets ontbreekt dan laten we u dat weten.
Vervolgens wordt u uitgenodigd voor een hoorzitting bij de adviescommissie. De commissie bestaat uit 3 leden, waarvan in ieder geval de voorzitter niet werkt bij de gemeente Haarlemmermeer. Ook hier sluit de behandelaar van het bezwaarschrift aan. En soms ook de derde-belanghebbende. De adviescommissie gaat met u en de behandelaar in gesprek over uw bezwaar.
Daarna brengt de commissie een advies uit aan de gemeente. Het advies heeft de gemeente nodig om een beslissing te kunnen nemen op uw bezwaarschrift. Binnen 12 weken na het verstrijken van de bezwaartermijn ontvangt u een beslissing op uw bezwaarschrift. Soms duurt het langer.
De onafhankelijke adviescommissie is niet betrokken bij bezwaren over kosten van producten en diensten. Bijvoorbeeld als u bezwaar indient omdat u te veel heeft betaald voor een paspoort. Of voor de kosten van een graf.
Ambtelijk horen
Ambtelijk horen is een hoorzitting met u, een juridisch medewerker en de behandelaar van uw bezwaarschrift. Per 1 augustus 2021 is dat mogelijk als uw bezwaar gaat over:
Binnen 6 weken na het verstrijken van de bezwaartermijn ontvangt u een beslissing op uw bezwaarschrift.
Beslissing op uw bezwaar
Er zijn 3 mogelijke uitkomsten als beslissing op uw bezwaarschrift:
- U krijgt gelijk.
- U krijgt geen gelijk.
- Uw bezwaarschrift is niet-ontvankelijk verklaard. Dat betekent dat niet inhoudelijk op uw bezwaren wordt ingegaan.
Bent u het niet eens met de beslissing op bezwaar? U kunt tegen de beslissing op bezwaar een beroepschrift indienen bij de rechtbank. Onderaan de beslissing op bezwaar staat hoe u dat doet.