Bewijs Nederlanderschap

Wilt u voor een bepaald beroep in aanmerking komen? Dan heeft u soms een bewijs van Nederlanderschap nodig. Dit is een verklaring van de gemeente dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Staat u ingeschreven in Haarlemmermeer? U vraagt dit uittreksel online via DigiD aan.

Wat heb ik nodig om een bewijs van Nederlanderschap te krijgen?

Om een bewijs van Nederlanderschap te krijgen:

  • Heeft u de Nederlandse nationaliteit.

  • Bent u ingeschreven in Haarlemmermeer.

Hoe kan ik een bewijs van Nederlanderschap aanvragen?

Online

U vraagt een bewijs van Nederlanderschap online aan via uw DigiD.externe-link-icoon Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om via iDEAL te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel binnen 2 werkdagen per post naar u op. Het hangt van de bezorging van de post af wanneer u het ontvangt.

Aan de balie

Wilt u een bewijs van Nederlanderschap aanvragen? Maak een afspraak via 0900 1852.

Welke documenten heb ik nodig?

Online

  • Uw DigiD.

Aan de balie

  • Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).

Wat kost een bewijs van Nederlanderschap?

Prijzen bewijs van Nederlanderschap
Soort aanvraagPrijs
Online aanvraag via DigiD€ 10
Aanvraag via een afspraak aan de balie€ 18,45

Kan ik iemand machtigen?

Kunt u niet zelf naar de afspraak komen? Dan kunt u iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.

Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?

Neem het volgende mee als iemand u heeft gemachtigd:

  • De getekende machtiging.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
  • Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.