Afschrift burgerlijke stand

Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Dan vraagt u een afschrift burgerlijke stand aan. U krijgt een kopie van de officiële akte. Aanvragen kan online via DigiD.

Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Haarlemmermeer woont? Vraag dan een uittreksel basisregistratie personen (BRP) aan.

Wat u moet weten

Verschillende aktes

Dit zijn de aktes waarvoor u een uittreksel kunt aanvragen:


Aanvraag voor iemand anders

U kunt ook een afschrift burgerlijke stand voor iemand anders aanvragen. Wanneer u bijvoorbeeld de erfgenaam bent of de wettelijke vertegenwoordiger. U maakt hiervoor een online afspraak of belt met 0900 1852.

Bekijk onder het tabblad 'Wat u moet meenemen' wat u daarvoor extra nodig heeft.


Online aanvragen

U vraagt een afschrift burgerlijke stand online aan via uw DigiD. U ontvangt een acceptgiro voor de kosten. De gemeente stuurt het afschrift burgerlijke stand binnen 5 werkdagen naar u op.


Langskomen

Wilt u een afschrift burgerlijke stand in het raadhuis of het servicecentrum aanvragen? Bel dan eerst de gemeente op 0900 1852 of maak online een afspraak.

Vraagt u een afschrift aan in het raadhuis in Hoofddorp? Dan krijgt u het afschrift binnen een half uur mee, als deze vóór 16.00 uur is aangevraagd.

Vraagt u een afschrift aan in het servicecentrum Halfweg of Nieuw-Vennep? Dan wordt het afschrift opgestuurd. Meer informatie over de sluiting van het raadhuis in Halfweg.


Schriftelijk aanvragen

  • Kies hieronder om welke akte het gaat. Print het formulier en vul het in:

 Formulier afschrift geboorteakte (pdf)

 Formulier afschrift huwelijksakte (pdf)

 Formulier afschrift partnerschapsakte (pdf)

 Formulier afschrift echtscheidingsakte (pdf)

 Formulier afschrift ontbinding partnerschapsregistratie (pdf)

 Formulier afschrift overlijdensakte (pdf)

  • Voeg een kopie van uw geldige identiteitsbewijs toe (bijvoorbeeld paspoort of rijbewijs).

  • Stuur het formulier en de kopie van het identiteitsbewijs naar:

    Gemeente Haarlemmermeer
    Afdeling Burgerzaken
    Postbus 250
    2130 AG Hoofddorp

  • U ontvangt een acceptgiro voor de kosten. De gemeente stuurt het afschrift burgerlijke stand binnen 5 werkdagen naar u op.

Wat u moet meenemen

Vraagt u het afschrift burgerlijke stand aan in het raadhuis of bij het servicecentrum? Dan neemt u mee:

  • Een identiteitsbewijs.

  • Geld. U betaalt bij voorkeur met een betaalpas.

  • Vraagt u het afschrift voor iemand anders aan? Neem dan ook een schriftelijke machtiging en het identiteitsbewijs van de andere persoon mee.

U maakt hier online een afspraak.

Kosten

 
Aanvraag Prijs
Online aanvraag via DigiD € 13,40
Aanvraag via een afspraak € 13,40
Schriftelijke aanvraag € 13,40