Street art

Meld je muur aan voor street art

20 februari 2023
Openbare ruimte

Het is hip, het is cool, het is kleurrijk en het is onvermijdelijk als je ervóór staat: street art. Deze moderne kunstvorm is laagdrempelig en helemaal van deze tijd, want muurschilderingen zijn voor iedereen. Muurschilderingen fleuren gevels op, ze inspireren voorbijgangers en ze versterken veiligheidsgevoelens.

‘UP’

Ook in Haarlemmermeer zijn er voorbeelden van street art te vinden. In 2021 is de muurschildering ‘UP’ van Sidney Waerts, in samenwerking met stichting Cilinder, gemaakt. Op de zijgevel van het oude Raadhuis is in 2022 door Team Blazin en Pop Eye als tijdelijk project street art gemaakt. Allebei mooie voorbeelden.

In 2022 heeft de gemeenteraad  de motie ‘Street Art fleurt op’ aangenomen. Hierin verzoekt de raad  het college van B&W om te onderzoeken of muurschilderingen rondom de Concourslaan in Hoofddorp mogelijk en wenselijk zijn. De gemeente is positief over street art en wil graag een nieuwe muurschildering laten maken in 2023.

Wethouder Marja Ruigrok (Cultuur): “Veel mensen zijn liefhebbers van street art. Zelf hou ik ook van de kleuren, de composities en de plekken waar street art is te vinden. Het zou geweldig zijn als we meer van deze hippe kunstvorm in Haarlemmermeer konden zien.”

Meld de muur aan

Om nieuwe muurschilderingen te laten maken, is de gemeente op zoek naar een locatie, in Hoofddorp of daarbuiten. Eigenaren van een gevel of muur waarvan ze denken dat een muurschildering goed zou passen kunnen contact opnemen door een mail te sturen naar cultuur@haarlemmermeer.nl. Geef in de mail aan waarom deze muur of gevel geschikt is voor street art.

Vervolgens gaat de gemeente, in afstemming met de Klankbordgroep Kunst in de Openbare Ruimte, bekijken welke locatie het meest geschikt is voor een street art muurschildering. De klankbordgroep nodigt daarna street art kunstenaars uit. Het uiteindelijk kunstwerk komt er in samenspraak met de eigenaar van de muur en de buurt.

Street art

“UP” van Sidney Waerts op de toneeltoren van C. in Hoofddorp