Column | Donker

25 oktober 2022
Column burgemeester

Bent u wel eens op het strand als het donker is? Of op de heide, of ergens anders waar niet of nauwelijks verlichting is? Ik ben dan altijd gefascineerd door de prachtige sterrenhemel: het is net alsof er buiten de door mensen verlichte gebieden zoveel meer sterren zijn. Nu het ’s avonds weer steeds vroeger donker wordt (en ’s ochtends later licht) is vroeg op de avond in het oosten de planeet Venus al te zien.

Waarom ik dit hier schrijf? Omdat de sterrenhemel vaak verbleekt onder al ons licht: onze straatlantaarns, het licht uit onze huizen en kantoren, het licht van de industrie. Wij hebben licht nodig: voor bijvoorbeeld de verkeersveiligheid, voor de sociale veiligheid, voor de gezelligheid, om bij te kunnen lezen… Licht is voor ons onontbeerlijk.

Maar we maken het soms wel heel erg licht: lichter dan nodig is voor ons, en al helemaal lichter dan nodig is voor de natuur om ons heen. Daarom hebben de natuur- en milieufederaties 18 jaar geleden de ‘Nacht van de Nacht’ bedacht: een nacht waarin we het licht zo veel mogelijk uitlaten.

Ook wij, de gemeente, doen daaraan mee. Het moet natuurlijk wel veilig blijven, voor het verkeer en voor de mensen die ’s avonds nog ergens naartoe moeten. Want wie weleens een grote stroomuitval heeft meegemaakt, weet dat het dan ’s nachts ook echt héél erg donker is. Maar ook wij gaan op zaterdag 29 oktober, tijdens de Nacht van de Nacht zoveel mogelijk ‘gemeentelichten’ uitdoen. Ik hoop op een onbewolkte nacht, zodat u wordt betoverd door die prachtige sterrenhemel.