Burgemeester Marianne Schuurmans achter een desk in de studio

Burgemeesters willen meer geld en middelen voor het tegengaan van ondermijning

18 juli 2022
Nieuws

Televisieprogramma EenVandaag liet in samenwerking met het Nederlands Genootschap van Burgemeesters een enquête rondgaan onder 344 burgemeesters over ondermijning in hun gemeente. “De onderwereld vervlecht steeds meer met de bovenwereld”, zegt burgemeester Marianne Schuurmans hierover.

Ondermijning betekent eigenlijk dat criminelen gebruik maken van legale bedrijven en diensten voor hun illegale activiteiten. De burgemeesters maken zich hier grote zorgen over. Ze zien dat niet alleen zijzelf meer en meer bedreigd worden, maar ook wethouders, raadsleden, ondernemers en ambtenaren. Er wordt gesproken van een ongelijke strijd. Acht op de tien van de ondervraagde burgemeesters zeggen dat er in hun gemeente wel eens een drugslab is opgerold of drugsafval is gedumpt. Ruim negen op de tien hebben meer dan eens een drugspand gesloten.

Burgemeester Marianne Schuurmans in de studio van EenVandaag. Foto: gemeente Haarlemmermeer

Zeven op de tien burgemeesters noemen de middelen waarover zij beschikken onvoldoende. “Het kabinet heeft wel extra geld uitgetrokken om de weerbaarheid voor politieke ambtsdragers te vergroten. Daarnaast zagen we vorige week dat er geld komt uit Den Haag voor extra rechters, behandeling ondermijningszaken en digitalisering. Dat is een goed begin”, zegt Marianne Schuurmans

Vorig jaar heeft de gemeente Haarlemmermeer, met diverse partners, zoals Schiphol, de Koninklijke Marechaussee, politie en het Openbaar Ministerie uitgebreid onderzoek gedaan naar ondermijning op de luchthaven. “Het gaat dan met name om drugssmokkel. Werknemers die bij de bagage-afhandeling of bij het onderhoud van vliegtuigen werken zijn kwetsbaar voor criminelen.”

Burgemeesters ondervinden de invloed van criminelen zelf aan den lijve. Ruim vier op de tien zijn in hun functie minstens een keer bedreigd door criminelen. Het gaat dan over dreigmails en -brieven, openlijke oproepen, nachtelijke telefoontjes of wat dan ook. “Je kunt je voorstellen dat dit een enorme impact heeft op je functioneren, maar het heeft ook invloed op je gezin natuurlijk”, zegt Schuurmans.