Bulldozer aan het werk bij een hoop straatstenen

Circulaire materialendepot is nu al schot in de roos

12 oktober 2023
Duurzaamheid, Nieuwe energie, Openbare ruimte

Op papier leek het veelbelovend, de zogenoemde circulaire materialenhub op het terrein van de samenwerkingspartner firma Vrijbloed aan de Luzernestraat in Nieuw-Vennep. Zes maanden na de opening door wethouder Marjolein Steffens-van de Water (Fysieke Leefomgeving) blijkt het ook in de praktijk een succes.

Dat is de conclusie na een evaluatie. De samenwerking zal dan ook niet bij een proefjaar blijven. Er zit veel muziek in het materialendepot waarmee hergebruik mogelijk wordt van onder meer betonstraatstenen, BSS in vakjargon, die vrij komen bij herinrichtingen van de omvangrijke openbare ruimte van Haarlemmermeer.

Hergebruik

Hergebruik voorkomt dat nieuwe voorraden primaire grondstoffen moeten worden aangeboord. Ook levert het materialendepot financiële voordelen op en vermindert het de uitstoot van CO2. Nog een mooie opbrengst ervan is dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zeer nuttig werk kunnen verrichten in het depot. Zij maken de stenen schoon, selecteren en palletteren ze zodat ze bij bestratingen machinaal kunnen worden gelegd.

De samenwerking met Vrijbloed is in een contract vastgelegd. De gemeente huurt het opslagterrein, het personeel is in dienst bij deze firma. Aannemers die opdrachten krijgen voor klussen in de openbare ruimte worden verplicht de stenen die bij Vrijbloed gereed worden gemaakt te gebruiken. Zowel de gemeente als Vrijbloed zijn zeer te spreken over de gang van zaken tot dusverre.

Unieke samenwerking

Het materialendepot en de samenwerking die uniek wordt genoemd, trekt de aandacht van onder meer aannemers, Purmerend, Den Haag, Haarlem en Leiden én van het Leidse integratiebedrijf DZB. Ook zij zien de kansen voor en de voordelen van levensduurverlenging van gebruikte betonmaterialen. Er zijn al heel wat mensen rondgeleid aan de Luzernestraat en ook op de Haarlemmermeerse presentaties komen veel geïnteresseerden af.

Spontane aanvragen

Steeds meer collega’s weten ons te vinden en doen aanvragen voor gebruikte materialen of geven aan deze juist te willen brengen”, staat in de evaluatie, waarin ook “spontane aanvragen” van ontwikkelaars worden genoemd zoals tijdelijke bestrating voor Tudorpark, Hydepark (ontwikkelaars) en Kromme Spieringweg. In het laatstgenoemde geval was Waternet de aanvrager.

In het materialendepot worden de stenen schoongemaakt, geselecteerd en op pallets gelegd. Foto: Jur Engelchor

Cijfers

Cijfers onderstrepen het succesverhaal. Eind augustus hadden 361 pallets nieuwe bestemmingen in Haarlemmermeer gevonden. Dat komt neer op zo’n 160.000 betonstraatstenen. Ook zijn circa 2.500 betonbanden,

3.000 betontegels (dun) en 7.700 betontegels (dik) hergebruikt.

Van te voren was berekend, met inachtneming van het prijspeil 2022, dat het financiële voordeel van hergebruik in vergelijking met de aanschaf van nieuw materiaal 4,31 euro per vierkante meter zou zijn. In de praktijk van het proefjaar 2023 wordt echter met de betonstraatstenen quitte gespeeld. Prijsstijgingen zijn hiervan de oorzaak. Ook zijn er minder vierkante meters gelegd.

Maar als in het financiële verhaal ook de betontegels en -banden worden betrokken en de verwerkte aantallen groeien, worden het komend jaar nog betere resultaten bereikt.

Wasdroogbeurten

Berekend is verder dat door het hergebruik de CO2-uitstoot met 162.560 kilo is verminderd. Dat komt neer op 812.800 autokilometers oftewel ruim 20 rondjes om de aarde. Of 81.280 wasdroogbeurten. Of 8128 bomen die minder  met CO2 uitstoot worden belast.

Zie ook: https://haarlemmermeergemeente.nl/meer-circulair-wordt-het-nietexterne-link-icoon