Weg met die extra landingsbaan bij Rijsenhout

Deel deze pagina
De parallelle Kaagbaan, de landingsbaan die naast de bestaande Kaagbaan zou komen, hangt als een zwaard van Damocles boven Rijsenhout. Die baan staat ingetekend en de grond is gereserveerd. De gemeente wil al jaren af van deze reservering, maar in de luchtvaartnota van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat toch weer dat het Rijk de noodzaak van deze extra baan wil onderzoeken.

Hierdoor kunnen er in dat gebied ook geen ontwikkelingen plaatsvinden en is er al jaren grote onzekerheid in Rijsenhout, Burgerveen en Oude Meer, maar ook in de gemeentes die in het verlengde van deze parallelle Kaagbaan liggen. Er zouden veel meer inwoners hinder ervaren van het opstijgen en landen van vliegtuigen.

In juli 2019 werd minister Ollongren rondgeleid door Rijsenhout

In juli 2019 was minister Ollongren op bezoek in Rijsenhout. Foto: Goulmy design & fotografie

Hans Paar van de dorpsraad Rijsenhout geeft aan dat er in zijn dorp twee belangrijke zaken leven. Ten eerste de noodzaak om af en toe een plukje huizen tussen de verwaarloosde kassen neer te zetten, om het dorp overeind te houden. Zo kunnen voorzieningen openblijven en maken kinderen die opgroeien in Rijsenhout een kans om in het dorp te blijven wonen. En ten tweede, die parallelle Kaagbaan.

In 2007 en 2008 werd onderzocht of de vliegroutes vanaf de Kaagbaan anders konden. Dat heette het microklimaat Rijsenhout. Vanaf die tijd vlogen de vliegtuigen in een andere hoek, om het dorp heen. Dat verloste de dorpskern van veel overlast. Daarvoor gingen de vliegtuigen vaak recht over het dorp heen. Als die extra parallelle baan aangelegd wordt, zullen de daar startende vliegtuigen weer rechtstreeks over de dorpskern vliegen. Dat zou desastreus zijn.

‘Niet nodig’

Wethouder Jurgen Nobel erkent de problemen van Rijsenhout. “Ik heb hier – samen met de dorpsraad - een aantal keer ministers, Kamerleden en ook de baas van Schiphol, Dick Benschop, rondgeleid, om te laten zien waar Rijsenhout tegenaan loopt. Ook zijn er rechtszaken om de bouw van woningen toe te staan. Het gaat hierbij om kleinschalige projecten om het dorp leefbaar te houden.” In de luchtvaartnota van de minister staat dat een extra landingsbaan nodig is, als Schiphol door mag groeien tot meer dan 600.000 vluchten per jaar.

Een dusdanig aantal vluchten is sowieso niet aan de orde en het is de vraag of dit binnen de randvoorwaarden van veiligheid en qua leefbaarheid zou passen. Schiphol heeft nu zes banen. Meer banen zijn niet nodig en daarom kan de extra baan die met potlood staat ingetekend vervallen.

Zienswijze

Afgelopen jaar heeft Rijsenhout door werkzaamheden aan een taxibaan en aan de Kaagbaan veel last gehad van het vliegverkeer. “De hinder was echt ondraaglijk”, zegt Hans Paar. “Dat vonden alle bewoners. Gelukkig was dat dus tijdelijk, maar om dat permanent tijdens de spitsuren te moeten meemaken, is niet uit te houden en zal voor velen een reden zijn om te verhuizen.”
De gemeente legt nu de laatste hand aan een zogenaamde zienswijze. Daarin komt de reservering van de Tweede Kaagbaan en het probleem met de woningbouw rond Schiphol aan de orde.
De 4 provincies en 56 gemeenten rondom Schiphol hebben inmiddels in een gezamenlijke reactie op de luchtvaartnota aangegeven dat zij niet willen dat vliegtuigherrie wordt verplaatst, maar dat het voor alle omwonenden stiller wordt.

Gepubliceerd op: 
25 jun 2020