Weet jij wat je online deelt?

Deel deze pagina
Publicatiedatum: 
dinsdag 20-11-2018
In de week van de Mediawijsheid (16-23 november) lanceert de gemeente Haarlemmermeer samen met scholen en partners GGD, Halt, Qpido en Kikid de campagne #weetwatjedeelt. Met deze campagne wil de gemeente bewustwording over sexting en het delen van foto’s verhogen. Ook informeert de campagne jongeren, ouders en professionals bij welke organisaties zij terecht kunnen voor hulp en informatie over dit onderwerp.

Sexting is het delen of verspreiden van seksueel getinte foto’s of berichten via WhatsApp en/of andere sociale media. Het aantal slachtoffers groeit, maar er is weinig bekend over dit onderwerp bij jongeren, ouders en professionals.

Marjolein Steffens met leerlingen van KSH

Leerlingen van KSH die meespelen in de film werden in het zonnetje gezet door wethouder Marjolein Steffens-van de Water. Foto: Gemeente Haarlemmermeer
 

Week van de Mediawijsheid

Op 19 november heeft wethouder Marjolein Steffens-van de Water de campagnefilm op de Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp (KSH) in een volle aula live gezet. Tien leerlingen van de school acteren zelf in de film. Voorafgaand aan het ontwikkelen van de film kregen deze leerlingen een voorlichting over sexting.

In de week van de Mediawijsheid geven de partners op verschillende scholen voorlichtingen over sexting:

  • Qpido: preventieve voorlichting ‘Sexting en grooming’
  • Halt: preventieve voorlichting ‘Online veiligheid’
  • GGD: masterclass Sexucation (voor onderwijspersoneel).
  • Kikid: theatervoorstelling ‘Like Me’: over social media, cyberpesten, groepsdruk en de online wereld

#weetwatjedeelt

Iedereen kan via sociale media kanalen de hashtag #weetwatjedeelt gebruiken en zo meehelpen met het verhogen van de bewustwording over sexting. Meer informatie over het onderwerp of de campagnefilm bekijken kan op de website.

Campagnemateriaal #weetwatjedeelt