Voedselverspilling voorkomen, begint bij eigen koelkast

Deel deze pagina
“Dat eet ik morgen wel op!” Hoe vaak wordt dit wel niet gezegd of gedacht? Toch belandt veel voedsel in de vuilnisbak. Jammer, want minder voedsel verspillen is makkelijk aan te pakken en één van de belangrijkste maatregelen tegen klimaatverandering. De Verspillingsvrije Week, van 7 tot en met 13 september, zet het onderwerp op de kaart en stimuleert om mee te doen.

Eerst een paar pittige cijfers. De consument is met 34 kilo per persoon per jaar de grootste verspiller van ons land. Gezinnen met (jonge) kinderen en jongeren onder de 25 jaar gooien meer voedsel weg. Het meest verspilde product? Brood! Elke week worden 60 miljoen boterhammen niet opgegeten. Dat zijn vier weggegooide boterhammen per persoon. Na brood volgen zuivel, groenten, fruit en aardappelen; samen goed voor 22 kilo. Vlees wordt relatief minder verspild, maar vanwege de grote klimaatimpact die de productie ervan heeft, is het belangrijk hier goed op te letten. Als iedereen in Nederland een week lang thuis geen voedsel verspilt, levert dat een besparing op van 11,5 miljoen kilo goed voedsel, dat is zo’n 40 miljoen kilo minder CO2 uitstoot.

Een mand met verse groenten en vers fruit

Kijk eerst hoeveel groente er nog in huis is en koop niet te veel. Foto: Shutterstock. 

Makkelijk zelf doen

De sleutel tot verandering? Gewoon doen en kleine stappen zetten, want die zijn goed vol te houden. Een overzicht met tips:

Tip 1
Begin met bijhouden wat je weggooit. Op die manier krijg je inzicht in wat er vaak in de vuilnisbak verdwijnt. Is dat bijvoorbeeld pasta of rijst? Kook op maat en weeg af wat je nodig hebt (Hoeveel pasta, rijst en aardappelen koken per persoon? | Voedingscentrum).

Tip 2
Een halve witte kool, broccolistronk of overrijpe tomaten over? Maak soep of pastasaus! Snijd het fijn, bouillonblokje erbij voor extra smaak, kort koken en daarna kort de pureerstaaf erin. Of maak een super smoothie van overrijp fruit (Koken met restjes en kliekjes | Voedingscentrum).

Tip 3
Neem even tijd om te bepalen wat je de komende dagen wilt eten. Check je voorraadkast, koelkast en vriezer voordat je boodschappen doet. Je ziet wat er nog is en wat écht op moet. Een boodschappenlijst voorkomt dat je te veel eten koopt. Noteer ook hoeveel je van een product nodig hebt. Onderzoek wijst uit dat snel meer wordt gekocht.

Tip 4
Bewaar je eten op de juiste plek en op een goede temperatuur. Veel producten gaan langer mee dan je denkt. Twijfel je? Zoek het op of check de Bewaarwijzer (Eten bewaren | Voedingscentrum).

Doen in de buurt

Deel eten met anderen en geef het weg. Dit kan door een bakje langs te brengen bij de buurman, maar ook door aan te haken bij een lokale foodshare-community. In Nederland zijn zo’n 100 groepen actief die eten delen. Lokaal via Facebook: Prakkie Hoofddorp (https://www.prakkiehoofddorp.nl) of Prakkie Eten Over in Nieuw-Vennep. 

Hulp van Apps

Red lekkere producten die lokale ondernemers aan het eind van de dag overhouden via de app To Good To Go. Altijd een verrassing wat er overblijft! De prijs is klein en het eten kan zelf worden opgehaald.

De Verspillingsvrije coach van Milieu Centraal is een app die helpt met slimme tips én leuke uitdagingen om verspilling tegen te gaan.

De receptenapp Slim Koken van het Voedingscentrum biedt naast gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, koken én bewaren van de boodschappen.

www.samentegenvoedselverspilling.nl

Gepubliceerd op: 
9 sep 2021