Versneld onderhoud aan rustige Schipholtunnel

Deel deze pagina
Door het coronavirus rijden er inmiddels minder treinen door de Schipholtunnel en dus wilden ProRail en Strukton Rail vervroegd beginnen met het vervangen van 7,3 kilometer spoor. De omgevingsdienst op verzoek van ProRail en de gemeente Haarlemmermeer zorgde ervoor dat de werkzaamheden eerder uitgevoerd kunnen worden.

“Dit is een goed voorbeeld van hoe we snel kunnen handelen in deze vreemde tijden en gebruik maken van dit unieke moment waarop de Schipholtunnel eens niet druk gebruikt wordt”, zegt wethouder Verkeer en Vervoer Marja Ruigrok. “Nu hebben veel minder mensen overlast van vertraagde of niet rijdende treinen door het onderhoud dan normaal. Daarom hebben we de omgevingsdienst gevraagd of juist dit moment gebruikt kon worden om het werk versneld uit te voeren.”

Schipholtunnel

Schipholtunnel. Foto: Shutterstock

Bij zo’n druk station als Schiphol is het altijd puzzelen om een geschikt moment te vinden om de herstelwerkzaamheden uit te voeren. Het aantal reizigers is met meer dan 85 procent afgenomen. Daardoor rijden er minder treinen. Het vervangen van spoorstaven heeft in de regel een behoorlijke impact op het treinverkeer. “Normaal gesproken zou het werk meerdere weekenden in beslag nemen,” zegt tracémanager Rolf Schooleman. “Dat betekent op dit stukje spoor een hele hoop: meerdere keren minder treinen en vervangend busvervoer. Dat zorgt voor hinder voor reizigers van en naar Schiphol.” Omdat de tunnelbuis nu langere tijd buiten gebruik gesteld kan worden, kan bijna al het werk in één keer worden gedaan: tussen 30 maart en 6 april.

Strukton Rail en ProRail nemen de richtlijnen van het RIVM in acht. Strukton gaat bijvoorbeeld met niet meer dan acht man per keer de tunnelbuis in, waardoor monteurs op de voorgeschreven anderhalve meter afstand van elkaar kunnen werken. 
 

Gepubliceerd op: 
25 mrt 2020