Veiliger openbaar vervoer Schiphol

Deel deze pagina
Reizigers kunnen uiterlijk 2025 gebruik maken van een veiliger en verbeterd trein- en busstation op Schiphol. De investering van 237 miljoen euro komt tot stand door samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, gemeente Haarlemmermeer, de Vervoerregio Amsterdam, NS, ProRail en Schiphol. De perrons van station Schiphol Airport krijgen meer toegangen waardoor het station beter wordt benut en er meer ruimte is voor reizigers. Ook komt er een nieuw busstation met een directe toegang tot het station en wordt op Schiphol Plaza meer ruimte gecreëerd.

Veiligheid en bereikbaarheid verbeteren

“Ik ben blij dat we gezamenlijk de veiligheid op Schiphol op de korte termijn verbeteren”, aldus Marianne Schuurmans burgemeester van Haarlemmermeer. 'De komende decennia komen er in de regio tienduizenden woningen bij, zal de economie nog verder groeien en de werkgelegenheid toenemen. Als we nu niets doen, zal het over tien jaar zo druk worden op Schiphol dat het risico bestaat dat mensen van de perrons vallen en de busstations overlopen met reizigers. In het uiterste geval zal de burgemeester uit veiligheidsoverwegingen het station moeten sluiten.”

Bus bij Schiphol Centrum en reizigers die over zebrapad lopen.

Per uur passeren 140 bussen Schiphol-Centrum. Foto: ministerie van I&W.

109.000 reizigers

Schiphol vormt een knooppunt waar reizigers kunnen in-, uit- of overstappen op auto, bus, trein en vliegtuig. Het treinstation is uitgegroeid tot een van de vijf grootste stations van Nederland met dagelijks gemiddeld 109.000 in-, uit- en overstappende reizigers. Per uur passeren 140 bussen Schiphol Centrum. De capaciteit van de treinperrons, de trappen en roltrappen, het busstation en de hal van Schiphol Plaza bieden onvoldoende plek om de stroom aan reizigers van, naar en op Schiphol op een veilige en prettige manier op te blijven vangen Daarom wordt de toegankelijkheid van het vervoersknooppunt verbeterd zodat reizigers zich veilig, snel en comfortabel kunnen blijven bewegen.

Planning

Het streven is om begin 2022 de ontwerpen gereed te hebben, waarna gestart wordt met de uitvoering. Het overgrote deel van de plannen zal naar verwachting gereed zijn in 2025. Het Rijk draagt 78,8 miljoen euro bij, Schiphol 69,4 miljoen, de Vervoerregio Amsterdam 69,2 miljoen en NS 20 miljoen.

Toekomstige oplossingen

Met de investering zal het trein- en busstation van Schiphol naar verwachting voldoende capaciteit  bieden voor de middellange termijn. Voor de langere termijn is echter meer nodig. Onder meer vanwege de wens om meer ruimte te creëren voor internationale treinen, de verwachte groei van het aantal banen en inwoners van de (MRA) en de reizigersgroei. In het opgestarte programma “samen bouwen aan bereikbaarheid” wordt de ontwikkeling van de MRA in de breedte onderzocht, inclusief het totale vervoerssysteem. Oplossingen die worden bekeken zijn onder andere het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de kleine metroring van Amsterdam. In het voorjaar van 2020 is een aantal studies hierover afgerond. Deze dienen als basis voor de koers op de langere termijn.

Gepubliceerd op: 
22 nov 2019