Veilig verkeer Nieuw-Vennep door proef landbouwverkeer

Deel deze pagina
Publicatiedatum: 
maandag 24-12-2018
In Nieuw-Vennep rijdt vrij veel landbouwverkeer door het dorp. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties. Op verzoek van de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) Haarlemmermeer doet de gemeente vanaf 1 januari een verkeersproef. Daarbij mogen landbouwvoertuigen over een aantal wegen buiten de bebouwde kom gaan rijden die nu voor hen verboden zijn. Dit zal de verkeersveiligheid in Nieuw-Vennep verbeteren.

In Nieuw-Vennep ontstaan gevaarlijke situaties voor fietsers omdat er scholen liggen op de routes in het dorp die gebruikt worden door landbouwverkeer. De LTO wil graag dat landbouwverkeer buiten de bebouwde kom over ontsluitingswegen mag rijden. Ze hoeven dan minder lange afstanden af te leggen en niet meer door de dorpskern van Nieuw-Vennep te rijden. Zo wordt de verkeersveiligheid in het dorp vergroot.

In Gelderland zijn al een aantal van deze proeven gedaan op vergelijkbare wegen die succesvol waren. De enige 80km/u-weg weg binnen de gemeente Haarlemmermeer waar nu landbouwverkeer is toegestaan is de Schipholweg (N232). Ondanks dat hier ongeveer 9000 voertuigen per etmaal rijden heeft dit niet tot problemen of klachten geleid.

Tractor op de weg

Op verzoek van de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) Haarlemmermeer doet de gemeente vanaf 1 januari een verkeersproef. Foto:Shutterstock



Het onderzoek duurt van 1 januari 2019 tot 1 januari 2020. Tijdens die periode mag landbouwverkeer via de Noordelijke Randweg (tussen de IJweg en Spoorlaan) en de Spoorlaan (tussen Noordelijke Randweg en Venneperweg) om Nieuw-Vennep heen rijden. Om de overlast voor het andere verkeer zo klein mogelijk te houden wordt het landbouwverkeer alleen op de volgende momenten op deze wegen toegestaan:
  • Maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 15.00 uur
  • Maandag tot en met vrijdag van 19.00 tot 07.30 uur
  • Zaterdag en zondag gedurende de gehele dag

Het monitoren van de proef wordt gedaan door Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV in het voorjaar en het najaar wanneer het landbouwverkeer op zijn drukst is. De gemeente zal vooraf een lijst met punten maken waarmee kan worden bepaald wanneer de proef is geslaagd of niet. Het monitoren gebeurt in overleg met LTO.

Na afloop van de proef wordt besloten of de wegen permanent door landbouwvoertuigen gebruikt mogen worden. Als tijdens de proef blijkt dat er teveel gevaarlijke situaties ontstaan of dat het verkeer niet meer goed doorstroomt dan wordt de proef afgebroken.